В навигационните карти на корабите са отбелязани всички подводни кабели, като всеки навигатор, който управлява кораб, знае къде се намират те. Това коментира Юри Станков, секретар на Българската морска камара, в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria.
Коментарът е във връзка със задържания български кораб "Вежен" в Балтийско море.
Станков заяви, че корабоплаването не цели да създава проблеми или да руши ключова инфраструктура. По думите му това може да се случи само при умишлено злодеяние или инцидент, който да е свързан с техническото състояние на кораба или човешка грешка.
Експертът посочи, че картите, които се използват при корабоплаване, се опресняват регулярно, като всички новости се изпращат до корабите, за да бъдат попълнени в хартиените или електронните им карти на борда.
„Един навигатор, когато е на мостика и управлява кораба, винаги има опреснена информация и много добре знае къде са навигационните пътища, къде са безопасните дълбочини, как трябва да се пази такава инфраструктура“, каза Станков. И допълни, че плаването в Балтийско море не се различава много от това в останалите водни басейни, освен с това че в зимния период по-често се наблюдава лошо време.
Геополитическите конфликти се отразяват пряко на корабоплаването. Примери за това са зачестилите саботажи в Балтийско море, трудното преминаване през Червено море заради нападенията на хутите и ограниченията за плаване в руските и украински части от Черно море, каза още събеседникът.
Станков посочи, че в момента световната търговия е в застой, докато изчаква развитието около митата на Тръмп. По думите му търговските потоци вървят на ниски обороти, а това пряко се отразява и на морския транспорт. Той допълни, че в момента много кораби са на стоянки или в открито море, докато изчакват товари, което генерира загуби.
Целия коментар гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.