IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Airbus: Доставките може да се върнат до предпандемичните нива в „обозримо бъдеще“

Компанията регистрира 826 поръчки през миналата година и достави 766 самолета

15:48 | 10.01.25 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Airbus SE очаква да се върне към нивата на доставки, наблюдавани последно преди пандемията от коронавирус в „обозримо бъдеще“, докато производителят на самолети увеличава своята преднина спрямо американския си конкурент Boeing Co. и се възползва от нарастващото търсене на самолети, пише Bloomberg.

Концернът е предал 766 самолета през 2024 г. и въпреки че това е приблизително колкото поставената цел, резултатът значително изостава от 863-те доставки, които компанията прави през 2019 г., преди появата на пандемията да хвърли сянка върху авиационната индустрия.

„Веригата на доставки продължава да се сблъсква с проблеми, но съм убеден, че сме на прав път“, изтъква търговският директор на Airbus Кристиан Шерер по време на пресконференция. „Справяхме се с различните проблеми във веригата на доставки последователно и сега това се отплаща“, добавя той.

Светлата прогноза подчертава подновения оптимизъм за това, че европейският производител на самолети е преодолял най-тежките последици от пандемията. Шерер все пак признава, че компанията все още трябва да се справи с някои продължаващи проблеми, като липсващи части и работна сила, която все още намалява. Но резултатът от 2024 г. е успех за Airbus, след като целта за 770 доставки дълго време изглеждаше недостижима.

В крайна сметка производителят набра достатъчно инерция, за да може в последния момент да ес доближи към своята цел, която беше принуден да понижи в средата на годината. Airbus си постави за цел да достави 800 самолета през 2024 г.

Компанията регистрира 826 поръчки през миналата година. Въпреки че графикът с резервации за най-популярните ѝ самолети, като A321neo и широкофюзелажния A350, е запълнен до края на десетилетието, Airbus заяви, че остава ангажирана с клиентите чрез своя малък модел A220, както и с товарния вариант на A350, особено в САЩ.

Европейският производител отказа да каже колко самолета очаква да построи тази година - внимателно наблюдаван показател, който предоставя на инвеститорите яснота относно състоянието на търговската авиационна индустрия. Анализатори от Bloomberg Intelligence изчисляват, че Airbus ще достави 869 самолета през 2025 г.

Boeing ще оповести поръчките и доставки за 2024 г. следващата седмица. Американският концерн произвежда своите самолети с много по-бавни темпове спрямо Airbus след тежката авария в началото на миналата година, която разкри пропуски в качеството на заводите му. В резултат на това се очаква доставките за миналата година да достигнат ниво, което изостава с повече от половината от резултата на Airbus.

Макар Шерер да е като цяло оптимист за перспективите на своята компания, някои други играчи в индустрията остават по-предпазливи в прогнозите си.

Фирмата за лизинг на реактивни самолети Avolon прогнозира, че проблемите с доставчиците ще натежат върху работата както на Airbus, така и на Boeing по отношение на самолетите от семействата A320neo и 737 Max.

Рискът от нови мита, когато новоизбраният президент на САЩ Доналд Тръмп встъпи в длъжност, може допълнително да усложни възстановяването на сектора, както главният изпълнителен директор на Airbus Гийом Фори посочи пред Bloomberg.

Свиването на доставките вероятно ще доведе до консолидация сред авиокомпаниите, заяви от своя страна главният изпълнителен директор на Avolon Анди Кронин, тъй като по-малките играчи се затрудняват да резервират самолети от производителите.

Авиокомпаниите на бързоразвиващи се пазари като Индия, Турция и Саудитска Арабия са в най-добра позиция да задоволят нуждите си от растеж след големите поръчки, които бяха направени през последните години. Индонезия вероятно ще влезе в Топ 5 на най-големите пазари за въздушни пътувания до 2042 г., издигайки се от 13-то място през 2023 г., изчислява Международния съвет на летищата.

Междувременно Китай се очаква да поръча повече самолети, изтъква Avolon.

Нарастващото търговско напрежение след първия мандат на Тръмп помогна на Airbus да се сдобие с надмощие над Boeing при доставката на самолети за Китай.

Президентът Си Дзинпин иска да развие местната Commercial Aircraft Corp., превръщайки я в жизнеспособен конкурент на големите играчи от Европа и САЩ.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:49 | 10.01.25 г.
Най-четени новини
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

Финанси виж още