IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Дългият списък с проблемни отрасли на Германия включва и авиацията

Дисбалансът между търсенето и предлагането повиши цените на вътрешните полети и предизвика опасения за летните пътувания до Средиземноморието на германците

14:01 | 10.01.25 г. 1
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Планирате пътуване до Германия тази година? Късмет с намирането на достъпен полет. За разлика от останалата част от Европа, където полетите се възстановиха напълно до нивата си преди пандемията, въздушният трафик в страната все още е едва на около 85% от нивото през 2019 г. Зеещата дупка в графика на полетите в Германия изглежда все по-неудържима, пише Крис Брайънт за Bloomberg.

След като критикуваха рухналото трипартийно коалиционно правителство в страната заради повишаването на авиационните такси, авиокомпаниите свиват услугите си и местят самолетите на по-рентабилни локации.

Дисбалансът между търсенето и предлагането спомогна за повишаването на цените на вътрешните полети и предизвика опасения, че ежегодните летни пътувания на германците до Средиземно море ще станат недостъпни за някои от тях.

Хората, които са притеснени от изменението на климата, може инстинктивно да се радват на тези развития. Авиацията е голям замърсител и всяка промяна към по-чистите влакови услуги е добре дошла. Но загуба на туристи и международни полети може да задълбочи икономическите проблеми в Германия.

Очаква се през първото полугодие на 2025 г. Германия да предлага само 85% от капацитета за пътувания по въздух, постигнат през 2019 г., едно от най-слабите възстановявания в Европа. Графика: Bloomberg LP Очаква се през първото полугодие на 2025 г. Германия да предлага само 85% от капацитета за пътувания по въздух, постигнат през 2019 г., едно от най-слабите възстановявания в Европа. Графика: Bloomberg LP

Затова след федералните избори през февруари следващото правителство е изправено пред незавидната задача да гарантира, че авиокомпаниите ще платят справедливия си дял и ще намалят затоплящите планетата емисии, като в същото време предотврати опасността най-голямата икономика в Европа да се превърне в „авиационно гробище“, както известният с пиперливия си език ръководител на Ryanair Holdings Майкъл О’Лиъри характеризира неотдавна германския пазар.

Напоследък честите пасажери в самолети от и до Германия са залети от лоши новини. През октомври Ryanair потвърди, че намалява с 12% капацитета си в Германия за следващото лято, като излиза напълно от Дортмунд, Дрезден и Лайпциг и съкращава с 60% капацитета си в Хамбург и с 20% в Берлин.

Същия месец нискотарифното подразделение на Deutsche Lufthansa, Eurowings, съобщи, че ще съкрати над 1000 полета, обслужващи Хамбург, и предупреди, че може да последват още подобни ходове и че самолетните билети неизбежно ще поскъпнат.

Те вече поскъпнаха – през деветмесечието на 2024 г. цената на билетите за икономична класа в Германия е била средно с около 60% по-висока в сравнение с 2019 г., сочи анализ на Deutsche Bank.

Спадовете при полетите не са хомогенни. Междуконтиненталните полети са се възстановили напълно, сочат данни на Германската авиационна асоциация, докато капацитетът на вътрешните полети е едва наполовина на нивото от 2019 г. (а като се изключат големите летища във Франкфурт и Мюнхен, възстановяването на вътрешните полети е още по-слабо.)

Междуконтиненталните полети към и от Германия са се възстановили напълно спрямо нивата преди пандемията. Вътрешните полети са много по-слаби. Графика: Bloomberg LP Междуконтиненталните полети към и от Германия са се възстановили напълно спрямо нивата преди пандемията. Вътрешните полети са много по-слаби. Графика: Bloomberg LP

Последното е отчасти насърчаващо развитие – макар че скърцащата железопътна мрежа се нуждае от още инвестиции, тя трябва да бъде изборът по подразбиране за вътрешни пътувания и е добре, че компаниите все повече призовават служителите си да вземат влака вместо самолета.

Но траен дефицит на полети между Германия и други европейски градове буди притеснение – разговорите в Zoom и пътуванията с влак не винаги са практични заместители на т. нар. пътувания от една точка до друга. (През декември беше открита ежедневна влакова услуга, свързваща директно Берлин и Париж, но осемчасовото пътуване е непрактично за кратко пътуване по работа.)

Загубата на чуждестранни посетители може да има опустошителни последици за бизнеса. През последно време авиокомпаниите, а не правителството страдаха от липса на средства. През 2020 г. Lufthansa беше принудена да поиска от германското правителство спасителна помощ в размер на 9 млрд. евро. (Впоследствие парите бяха изплатени.)

Но въпросът не е в това кой сега е в по-силната позиция. Производствените затруднения на Boeing и проблемите с двигателите, засягащи самолетите на Airbus, означават, че авиокомпаниите може да бъдат по-внимателни в избора накъде да насочат самолетите. Те няма нужда да се притесняват, че конкурентите ще побързат да запълнят празнини и имат повече възможности да оказват натиск върху правителства и летища за постигане на добра сделка.

По-високите данъци и такси със сигурност не са единственото финансово бреме пред авиационния свят – синдикализираните работници на Lufthansa си осигуриха миналата година значително повишение на заплатите например.

Но докато авиокомпаниите оглеждат Европа, Германия изглежда особено непривлекателна от данъчна гледна точка. През май правителството повиши налога върху самолетните билети с около една пета до между малко над 15 евро и почти 71 евро на билет в зависимост от маршрута.

От тази година максималната такса за летищна сигурност ще нарасне от 10 до 15 евро на пътник, а авиодиспечерските налози също ще се повишат. Анализ на BDL установи, че общото финансово бреме на държавните данъци и такси за полети на средни разстояния, излитащи от Германия, е около 4500 евро спрямо около 660 евро в Испания.

Авиокомпаниите и пасажерите, излитащи от Германия, са изправени пред много по-високи разходи. Графика: Bloomberg LP Авиокомпаниите и пасажерите, излитащи от Германия, са изправени пред много по-високи разходи. Графика: Bloomberg LP

Германия не е единствената страна, която повишава авиационните такси – през ноември британското лейбъристко правителство съобщи, че таксите за пасажерите в икономична класа за полети на кратки разстояния ще нараснат с 2 паунда (2,50 евро) на пасажер от 2026 г., а за големите частни самолети увеличението е с 50%.

Но други зелени пионери мислят по друг начин. През септември Швеция, която измисли екологичния термин „срам от летене“, съобщи, че ще отмени от средата на 2025 г. данък върху самолетните билети, въведен през 2018 г. (Вероятно не е съвпадение, че възстановяването на авиацията в Швеция след пандемията беше дори по-слабо от това в Германия.) Ryanair реагира на понижението на данъка, като увеличи полетите от и до Швеция.

Цената на самолетен билет в Германия расте по-бързо, отколкото в останалите страни от еврозоната. Графика: Bloomberg LP Цената на самолетен билет в Германия расте по-бързо, отколкото в останалите страни от еврозоната. Графика: Bloomberg LP

Нека е ясно, че авиокомпаниите и техните клиенти трябва да плащат прилични такси – малък процент богати хора осъществяват основната част от полетите, а пътническите самолети имат голям принос за изменението на климата, като съставляват около 4% от емисиите на парникови газове в ЕС.

За съжаление, самолетното гориво, например, не се облага с данък, а билетите за международните полети обичайно са освободени от ДДС като в Германия.

Добрата новина е, че от 2026 г. 100% от авиационните емисии в ЕС ще бъдат подложени на въглеродна цена съгласно системата за търговия с емисии на блока.

Но в сегашната среда на ограничено предлагане налагането на едностранни национални мерки може да създаде проблеми. Изискванията в Германия към авиокомпаниите да използват устойчиво самолетно гориво са по-строги, отколкото в ЕС например. Когато една страна действа по-агресивно от друга, авиокомпаниите ще бъдат изкушени да преместят самолетите си другаде.

За да предотвратят надпревара към дъното, правителствата трябва да гарантират, че националните политики са в унисон една с друга. Освен това приходите от авиационни такси също трябва да бъдат използвани, за да помогнат на сектора да се декарбонизира.

(Поради бюджетните си проблеми, породени от ненужно рестриктивната дългова спирачка, Германия в крайна сметка намали субсидиите за устойчиво самолетно гориво миналата година, подкопавайки собствените си климатични цели.)

Вероятният следващ канцлер на Германия Фридрих Мерц от консервативния Християндемократичен съюз (ХДС) е прозорлив към нарастващите заплахи за икономическата конкурентоспособност на страната, той също така е пилот на частен самолет. Затова не е изненадващо, че ХДС иска да даде известно успокоение на авиацията.

Решението не е връщане към времената, когато полетите струваха колкото билет за кино. Но също така е неразумно икономически уязвима страна, разчитаща на износа, да се откъсне от света.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:02 | 10.01.25 г.
Най-четени новини
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

1
rate up comment 0 rate down comment 0
evlogi
преди 25 минути
"...през деветмесечието на 2024 г. цената на билетите за икономична класа в Германия е била средно с около 60% по-висока в сравнение с 2019 г..." .Бръснела.Причинителите на поскъпването на билетите, не пътуват в икономична класа. Да не говорим пък,че и много от тези самоотвержени борци с климатичните промени летят с частни самолети...*** пък са си заслужили хората де, климат не се спасява току тъй лесно я...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още