Истанбул е най-натовареният град в света по отношение на трафика през 2024 г., показва нов анализ на консултантската фирма Inrix.
Според проучването 2024 Global Traffic Scorecard шофьорите в турския мегаполис прекарват средно 105 часа годишно в задръствания, като по този показател Истанбул изпреварва вторите в подреждането Ню Йорк и Чикаго, където изгубеното време достига 102 часа.
Европейският град с най-натоварен трафик отново е Лондон, където изгубеното време на шофьорите достига 101 часа. И предходната градина английската столица се нареди на първо място в региона. През 2024 г. градът е следван от Париж (97 часа) и Дъблин (81 часа).
Икономическа цена на засиления трафик
Задръстванията възникват, когато търсенето на пътнически превози надвишава предлагането по пътища. С нарастването на автомобилния трафик шофьорите на леки коли, тези на товарни превозни средства и на обществен транспорт губят време и изразходват гориво непродуктивно. Това „загубено време“ има стойност, която е отразена в 2024 Global Traffic Scorecard.
Цената на изгубеното време в задръствания в САЩ достига над 74 млрд. долара само през 2024 г., което представлява ръст от 1,7% спрямо цената за 2023 г. Във Великобритания шофьорите са изгубили по същия повод 7,8 млрд. паунда, увеличение от 11% на годишна база. В Германия тази загуба достига 3,6 млрд. евро, което представлява покачване от 14%.
В допълнение към загубеното време, отрицателните външни фактори като забавяне на товари, инфлационен натиск и въздействие върху околната среда обикновено се задълбочават поради задръстванията. Въпреки че не са измерени в доклада на Inrix, тези външни ефекти влошават качеството на живот.
Градовете с най-натоварен трафик в света. Графика: Inrix
Подреждане по региони
В глобален план в топ 10 влизат още градове като Мексико Сити (97 часа), който се нарежда на пето място, точно пред Париж, Кейп Таун (94 часа), Джакарта (89 часа), Лос Анджелис (88 часа) и Брисбън (84 часа).
Градовете в Азия с най-натоварен трафик, без да се включват Истанбул и Джакарта, са Бангкок (74 часа), Анкара (60 час), Бурса (48 часа), Измир (47 часа), Дубай (35 часа), Рияд (34 часа), Сингапур (20 часа) и Абу Даби (19 часа).
В Европа след първите три се нареждат Брюксел (74 часа), Рим (71 часа), Варшава (70 часа), Бат (68 часа), Любляна (67 часа), Галуей (67 часа), Бристол (65 часа).
Inrix не предоставя данни за градовете в България.
Европейските градове с най-натоварен трафик. Графика: Inrix
Фокус върху Европа
Общо 315 градски зони, или 55%, от 572 анализирани отчитат ръст в интензитета на трафика през 2024 г., докато 170 зони отбелязват забавяне. Останалите 87 зони, които представляват 15% от общия брой, не записват значителна промяна.
Inrix отбелязва значителни разлики в динамиката на трафика в отделните европейски страни. Във Франция например само половината от анализираните градски зони отчитат ръст в трафика, докато в съседна Испания броят на тези райони е 65%.
Задръстванията растат значително в Германия, като 53 от общо 73 проучени зони отчитат увеличение в интензитета на трафика.
През последните три години Лондон и Париж оглавяват класацията за Европа, въпреки че падат в глобалното подреждане.
Най-голям ръст сред европейските градове по отношение на трафика отчита Дюселдорф, който се изкачва с 29 позиции от 47-о място през 2023 г. до 18-то място през 2024 г.