Пътническата авиация е преживяла най-смъртоносната си година от 2018 г. след катастрофата на самолет на „Чеджу Еър“ в Южна Корея и свалянето миналата седмица на самолет на Азербайджанските авиолинии, предава Bloomberg.
Жертвите на борда на пътнически самолети нараснаха до 318 тази година с двата инцидента през последно време, сочат данни на компанията Cirium. Това е най-големият брой жертви от 500-те загинали през 2018 г., която беше белязана от първата от двете катастрофи със самолети 737 Max на Boeing.
Тази година започна и завърши с трагедии в Япония и Южна Корея при опити за приземяване, една от най-опасните фази на полета. Фаталните авиационни инциденти остават много редки и един голям инцидент може да превърне безопасна от статистическа гледна точка година в една от най-лошите.
Жертвите в пътнически самолети са на най-високото си ниво от 2018 г. насам. Графика: Bloomberg LP
„Ръстът през последно време попада в рамките на непредвидимостта“, коментира Дарън Стракър, бивш ръководител на звената за разследване на въздушни инциденти в United Arab Emirates и в Хонконг. Той смята, че екипажите на авиокомпаниите може да бъдат по-добре обучени, за да реагират на т. нар. откъслечни събития.
Следователите все още не са установили причината за сблъсъка с пистата на Boeing 737-800, предшественикът на Max, на „Чеджу Еър“ в неделя. При инцидента, който стана на международното летище „Муан“, колесниците не се отварят, а след сблъсъка с пистата самолетът се блъска в бетонна стена. Само двама от 181 пътници на борда оцеляха, след като отломките от самолета избухнаха в огнено кълбо.
Катастрофата беше първа за авиокомпанията „Чеджу Еър“ и е сред най-тежките инциденти в гражданската авиация на Южна Корея.
Докато самолетът наближавал летището, един от пилотите съобщил за сблъсък с птици, изпратил сигнал за бедствие и започнал да кръжи, съобщиха представители на южнокорейското транспортно министерство. След това самолетът се върнал и се опитал да кацне в обратната посока със стената по пътя му в този край на пистата.
Макар да изглежда все по-ясно, че сблъсък с птици е „поставил началото на трагичната поредица от събития“, какво е станало след това не е толкова ясно, казва Джеф Гузети, бивш ръководител на отдела за разследване на инциденти към Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA).
Макар че самолетът на „Чеджу Еър“ беше почти изцяло унищожен, следователите ще имат ценни данни, с които да работят, докато възстановяват събитието. Анализът на повреденото устройство с данни за полета може да отнеме повече време от устройството за записване на разговорите в пилотската кабина.
След като още един самолет на „Чеджу“ имаше проблеми с колесниците, южнокорейските власти наредиха в понеделник проверки на документите за поддръжка на 101 други самолета 737-800 на служба сред местните авиокомпании. Книжата на Boeing поевтиняват с 1,8% в Ню Йорк, с което спадът им за 2024 г. достига 32%.
През януари огромен самолет на Japan Airlines се сблъска със самолет на бреговата охрана на летище „Ханеда“ в Токио. Всички на борда на пътническия самолет оцеляха, но петима души в по-малкия летателен апарат загинаха. Годината беше помрачена и от фатален случай на силна турболенция през май в самолет на Singapore Airlines, който летеше над Мианмар.
През юли самолет на непалската авиокомпания Saurya Airlines катастрофира след излитането си от Катманду, при което загинаха 18 души. А през август драматичен видеозапис в самолет на бразилската авиокомпания VoePass улови свободното падане на турбовитловия самолет, след като се натъкнал на леден климат. При инцидента загинаха 62 души.
Самолетните катастрофи с жертви през 2024 г. Таблица: Bloomberg LP
Конфликтите в света също вероятно са допринесли за жертвите в авиацията тази година. Самолет Embraer на Азербайджанските авиолинии бил близо до завършване на полета си от столицата Баку до Грозни, Русия, на 25 декември, когато изведнъж бил отклонен над Каспийско море. Повреденият самолет се разби на около 3 км от дестинацията си в Актау, Казахстан. Президентът на Азербайджан заяви, че самолетът е бил свален по погрешка от Русия.
Ръстът на жертвите бележи обрат спрямо 2023 г., която стана най-безопасната година в историята на авиацията без смъртни случаи сред големите пътнически самолети, обичайно самолети, произведени от Airbus и Boeing.
Въздушната безопасност се подобрява от десетилетия, тъй като регулатори, производители и авиопревозвачи внедряват извлечените поуки, за да сведат до минимум инцидентите и да подобрят шансовете за оцеляване, когато нещата се объркат. Например, огнеупорният дизайн на Airbus A350 с карбонова обвивка наред с почти безупречното изпълнение от екипажа на JAL и на спасителния екип позволи всички 379 пътници на борда на самолета, участващ в катастрофата в Токио през януари, да оцелеят.
Най-добре е въздушната безопасност да се разглежда в десетгодишни периоди, казва Ян-Арвед Рихтер, консултант по авиационна безопасност, който ръководи изследователския център Jacdec в Хамбург, Германия.
„Убеден съм, че 2024 г. може да бъде разглеждана като изключение през следващите години“, допълва той.