Метрото на Барселона спира, вратите се отварят и пътуващите излизат, насочвайки се към своите ежедневни дейности. Те обаче не знаят, че докато правят това, определено количество енергия се изпраща към повърхността, за да захранва зарядните електромобилни станции, пише Euronews.
Барселона разчита на технологиите за чиста енергия, за да помогне на обществения транспорт да стане по-екологичен, като същевременно изпълни ангажимента си в борбата с изменението на климата и подпомага трудния преход на Европа към електрическа мобилност.
Шестнадесет станции от системата на метрото на Барселона са част от новия проект MetroCharge, при който енергията от спирачките на подземните влакове се използва за захранване на композициите и на самите станции, докато останалата част се изпраща по кабели към повърхността, за да се влее в частните електромобили.
Улавяне на енергия с помощта на спирачките
Регенеративните спирачки се използват във влаковете от десетилетия и сега намират приложение при някои модели автомобили.
Те се състоят от електрически мотор, който улавя енергията, използвана при спирачното действие, която би била загубена като топлина от конвенционалните спирачки. Тази енергия може незабавно да се използва за ускоряване на превозното средство или, в случая на подземната транспортна система в Барселона, да бъде изпратена по кабели за захранване с електричество на зарядни станции.
Алваро Луна, професор по електроинженерство в Политехническия университет на Каталуния, казва, че системата е новаторска, доколкото позволява рециклираната енергия да бъде пренасочена към специфични местни нужди - в този случай захранване на електрически автомобили, паркирани наблизо.
„Тъй като зарядните станции са инсталирани наблизо, енергията, вместо да се връща обратно в общата електрическа мрежа, отива директно към станциите и това позволява на доставчика потенциално да предложи по-ниски цени“, подчертава Луна.
По-ефективното използване на енергията се превърна в ключов стълб за намаляване на нарастващите глобални температури.
Миналата година страните, участващи в конференцията за климата на ООН COP 28 и членовете на Г-20 се споразумяха да удвоят енергийната ефективност до 2030 г.
Енергийната система на метрото в Барселона, която включва и слънчеви панели, осигурява всички енергийни нужди на 28 от 163-те метростанции, от осветлението до асансьорите и вентилационните системи, и спестява 6% от общата енергия, изразходвана от метрото.
Средно 2,3 млн. души ползват метрото на Барселона всеки работен ден.
Въздействие на изменението на климата върху Испания
Тази умна програма контрастира с надигащите се съмнения относно скоростта и цената на зеления преход в рамките на Европейския съюз (ЕС), докато блокът се стреми да премахне двигателите с вътрешно горене и да бъде световен лидер в опазването на околната среда.
Испания, подобно на други средиземноморски страни, усеща въздействието на изменението на климата, изтъкват експерти, като честотата на продължителните суши и екстремните метеорологични явления като неотдавнашните опустошителни наводнения във Валенсия ще нарасне през следващите години.
През 2021 г. правителството на Испания въведе амбициозен план за електрически автомобили, подкрепен от фондовете на ЕС, обявени след пандемията от Covid-19.
Публичните стимули успяха да насърчат частните инвестиции. Миналата седмица китайският производител на батерии Contemporary Amperex Technology Co. (CATL) и автомобилната група Stellantis обявиха партньорство за изграждане на фабрика за батерии в Сарагоса. Планът включва и помощ за потребителите.
Но Испания не е имунизирана срещу проблемите на индустрията в цяла Европа, докато ЕС посяга към митата върху китайските електромобили, за да се опита да помогне на местните автопроизводители да се справят с предизвикателствата, съпътстващи електрификацията.
Испания е изправена пред допълнителното предизвикателство относно зарядни станции.
Според Испанската асоциация на производителите на автомобили и камиони (ANFAC) страната разполага с 37 000 зарядни пункта, което е под целта от 100 000 броя, която правителството си постави през 2021 г.
Така че, макар концепцията за метрото в Барселона да може да помогне за начертаването на курса на градоустройствените експерти, има още много работа за вършене.