Boeing Co. спечели поръчка на стойност 36 млрд. долара от турската нискотарифна компания Pegasus Hava Tasimaciligi AS. Това е най-голямата поръчка на американския самолетостроител за годината досега, пише Ройтерс.
Превозвачът иска 100 броя от все още несертифицирания модел 737 Max 10, които трябва да започне да получава през 2028 г., с опция за още 100, казва се в документация, която американската компания е изпратила до борсата.
Сделката – най-голямата в историята на Pegasus, е важна победа за Boeing, която се опитва да преодолее последиците от продължителна стачка и почти катастрофалния инцидент в началото на годината, когато панел на самолет се откърти по време на излитане.
За Pegasus сделката бележи стратегически обрат, след като превозвачът заяви преди по-малко от две години, че иска да премине към самолети изцяло на Airbus.
Дълго отлаганият 737 Max 10 е най-големият вариант на популярната еднокорпусна фамилия на Boeing и превозвачи, включително United Airline Holdings Inc и Virgin Australia, прехвърлиха някои от поръчките си за модела поради несигурност кога ще бъде сертифициран. Bloomberg News съобщи този месец, че Qatar Airways иска да отмени поръчките си за модела от своите книги.
Boeing очаква Max 10 да бъде сертифициран през 2025 г., което е сериозно изоставане от графика за пускане на самолета.
Pegasus коментира през 2023 г., че работи върху нова поръчка на самолети, за да се разшири и да покрие дестинации в Северна Африка и Балтийските държави. Превозвачът разполага с флот от повече от 100 самолета, включително 16 по-стари 737 NG, а останалите са реактивни самолети Airbus A320, според уебсайта му. Авиокомпанията също има неизпълнени поръчки за още 53 самолета A321, според отчета на Airbus.
Boeing е получил 427 брутни поръчки и компанията има изоставане за модела Max 10 от 1109 единици.
Турция има амбиции да се превърне в по-голям туристически и бизнес център и използва новото си летище в Истанбул като глобално летище, което може да съперничи на тези в Близкия изток, включително Дубай и Доха в Катар. Pegasus оперира от летище „Сабиха Гьокчен“, вторият авиоцентър на Истанбул, който наскоро отвори втора писта.
Сделката също така ще задълбочи корпоративните и политически връзки между двете страни. Pegasus казва, че поръчката ще „отвори нови врати и ще създаде възможности за производство и износ както за турските производители, така и за по-широката авиационна индустрия“.
Airbus също спечели важна опора в Турция, след като получи поръчка за 220 самолета преди година от националния превозвач Turkish Airlines.
Акциите на Boeing поскъпнаха с над 3% в борсовата сесия след обявяването на сделката.