IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Съдът отмени избора на изпълнител за доставката на 35 електрически влака

Процедурата за влаковете по НПВУ отново се връща за преразглеждане

19:15 | 17.12.24 г.
Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay

За пореден път ще бъде върната процедурата за избор на изпълнител на 35 електрически мотриси, чиято поръчка беше включена в Националния план по възстановяване и устойчивост (НПВУ).

Върховният административен съд (ВАС) отмени решението на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) от август за определянето на изпълнител за доставката на 35 електрически мотриси, съобщават от съда. Решението е окончателно.

С решението си съдебният състав отменя и решението на транспортния министър от 25 юни 2024 г. за определянето на изпълнител в обществената поръчка от вида „договаряне без предварително обявление“ за доставянето на 35 едноетажни нулевоемисионни електрически мотрисни влака, с капацитет от минимум 200 седящи места, поддръжка за срок от 15 години и обучение на персонал, открита на 30 април. Преписката се връща на възложителя за продължаване на процедурата от последното законосъобразно действие, съобразно дадените с мотивите на решението задължителни указания.

Първата обществена поръчка за поръчка на влаковете беше открита през април 2023 г. от тогавашния министър на транспорта и съобщенията Христо Алексиев, но на няколко пъти пропадаше – заради пропуски в процедурата, проблеми с избрания изпълнител или обжалвания.

В крайна сметка през юни 2024 г. за доставката на влаковете беше избрана полската фирма Stadler (Щадлер), като предложената цена беше в размер на 642,5 млн. лева. Компанията обаче се отказа от участие в процедурата, затова беше избрана следващата класирана в конкурса – PESA (ПЕСА). На трето място в процедурата е класиран консорциума „Булему“. Именно той обжалва избора с мотиви, че влаковете, предложени от другите участници в конкурса, не отговарят на техническите изисквания на възложителя, а освен това предлагат нереалистичен и неизпълним срок за изпълнение. Срокът, до който трябва да бъде изпълнена обществената поръчка с оглед на плана за възстановяване и устойчивост, е 31 август 2026 г.

Според решението на КЗК от 1 август обаче жалбата е неоснователна и я оставят без уважение.

Съдът, от друга страна, намира жалбата за основателна и оспореното от фирмата решение на КЗК е било необосновано и неправилно, затова следва да бъде отменено.

В края на август ВАС остави без уважение и искането на транспортния министър да допусне предварително изпълнението на решението за определянето на изпълнител. През септември настоящият министър на транспорта и съобщенията Красимира Стоянова настоя пред съда жалбата на „Булему“ да не бъде уважена.

Според съда обаче тя трябва да бъде уважена и делото следва да бъде върнато като преписка за ново провеждане на процедурата от последното законосъобразно действие – за нова преценка за съответствие на техническите предложения на класираните на първо и второ място участници с изискванията на възложителя, чрез прилагане на възможностите, предвидени в чл. 104, ал. 5 от Закона за обществените поръчки. Трябва да се изясни и дали класираните на първо и второ място участници могат да произведат и доставят влаковете в съответните срокове според предварително обявените условия на поръчката.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:15 | 17.12.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

Финанси виж още