Проектът за изграждане на железопътна линия, която ще свързва Халкалъ, близо до Истанбул, с Капъкуле на границата с България, ще бъде готов до 2028 г., заяви турският министър на транспорта, цитиран от Railfreight.com.
Известен като Железния път на коприната, проектът е с дължина 229 километра и е разделен на три етапа, като първият ще бъде завършен до края на следващата година.
Първата фаза включва изграждането на най-дългия участък от линията: 153 км между Капъкуле и Черкезкьой. Вторият и третият етап, изграждането на отсечките Черкезкьой-Испартакуле и Испартакуле-Халкалъ, трябва да бъдат завършени до 2028 г.
Очаква се новата линия да увеличи товарния железопътен трафик между Азия и Европа по т. нар. Среден коридор, след като бъде пусната в експлоатация.
Бъдещият участък Халкалъ-Капъкуле ще бъде свързан и с турската столица Анкара. Оттам инфраструктурата може да се свърже с железопътната линия Баку-Тбилиси-Карс, която се простира от Азербайджан до Турция. По този начин до 2028 г. би трябвало да е възможно да има безпроблемна железопътна връзка, пресичаща Турция от изток на запад.
Изграждането на железопътната линия Халкалъ-Капъкуле се финансира от Турция, но и от европейски институции, включително от Европейската банка за развитие. Засега не е ясно колко ще струва окончателно проектът.
След като бъде пуснат в експлоатация, се очаква товарният железопътен трафик по тази ос да се увеличи от 1,53 млн. тона на 9,6 млн. тона годишно. Пътническите превози се прогнозира да нараснат от сегашните 600 хил. на 3,4 милиона годишно.