Две от водещите авиокомпании в Европа – Wizz Air и Air France-KLM, не успяха да отговорят на очакванията за печалба, притиснати от технически проблеми и Олимпийските игри в Париж, съобщава Ройтерс.
Wizz Air обяви по-голям от очакваното спад на нетната печалба за първото полугодие, ударена от продължаващи проблеми с проверките на двигателите, които приземиха самолетите ѝ Airbus, и влиянието на конфликта в Близкия изток.
Компанията, чиято флотилия е изцяло от самолети на Airbus, се сблъсква с проблеми с двигателите Pratt & Whitney RTX, което води до спиране на самолетите за инспекции и ограничава капацитета на превозвача.
Wizz Air очаква натискът върху разходите в това отношение да продължи и през втората половина на годината, компенсиран от подобрената ефективност и новата сделка за компенсации с Pratt & Whitney, заяви главният изпълнителен директор Йожеф Варади в съобщение.
„Резервациите след края на периода не показват отслабване на търсенето и очакваме положителна инерция през второто полугодие от гледна точка както на резервациите, така и на доходността“, добавя той.
Европейският превозвач отчете нетна печалба от 315,2 млн. евро спрямо очаквания на анализаторите за 332 млн. евро за шестте месеца до 30 септември, се казва в консенсусна оценка, предоставена от компанията.
На фона на засиленото геополитическо напрежение в Близкия изток Wizz Air отмени полетите от и до Тел Авив до 14 януари, но планира да пренасочи капацитета към други пазари, очаквайки минимално влияние през коледния период, казва Варади за Ройтерс.
Компанията отбеляза спад от 33,2% на оперативната печалба за първото полугодие и запази прогнозата си за годишната нетна печалба в диапазона от 350 млн. до 450 млн. евро. Тя бе понижена през август на фона на високи еднократни разходи заради лизинги и ремонти.
Air France-KLM
Air France-KLM също отчете по-голям от прогнозите спад на оперативната печалба за тримесечието, повлиян от летните Олимпийски игри в Париж и по-високите разходи за единица продукция.
Освен това компанията заяви, че разходите за цялата година ще бъдат по-високи в сравнение с предишните прогнози.
Превозвачът сега очаква разходите за единица продукция да се увеличат с около 3% през 2024 г. вместо с предишната прогноза за 2%, след като през третото тримесечие са се вдигнали с 3,4% и се очаква дори по-голямо повишение през четвъртото.
Нидерландското подразделение на групата заяви през октомври, че ще намали разходите и ще отложи инвестициите, за да увеличи печалбата, докато индустрията се сблъсква с нарастващи разходи за оборудване, недостиг на персонал и по-високи летищни такси.
Оперативната печалба на Air France-KLM се е свила със 162 млн. евро до 1,18 млрд. евро на годишна база, оставайки под средната оценка на анализаторите за 1,24 млрд. евро.
Като се изключи влиянието на Олимпийските игри в Париж върху приходите за единица продукция в размер на 160 млн. евро, оперативният резултат е бил равен на този от миналата година.
Негативното въздействие на Олимпийските игри се дължи на избягването на Париж от страна на международните туристи. В същото време пътуванията между града и други дестинации също бяха под средното ниво за лятото, тъй като жителите на Франция са отложили отпуските си, заявиха от компанията.
Тримесечните приходи все пак са нараснали с 3,7% до 8,98 млрд. евро благодарение на увеличения капацитет и силното базово търсене.
Air France-KLM сега оценява нетните си капиталови разходи за 2024 г. на около 3 млрд. евро, след като преди това очакваше да бъдат под тази стойност.