Германската авиогрупа Lufthansa отчете годишен спад на оперативната си печалба през третото тримесечие, тъй като водещият ѝ бранд изпитва затруднения заради ниската доходност, конкуренцията с международните авиолинии и спираловидно нарастващите разходи, съобщава Ройтерс.
Оперативната печалба за третото тримесечие от 1,3 млрд. евро до голяма степен е в съответствие с очакванията на анализаторите, анкетирани от компанията, но е с 9% по-ниска на годишна база.
„Закъснелите доставки на самолети, проблемите с точността в хъбовете ни в Германия и регулаторните недостатъци оказват влияние върху основната ни марка“, каза в изявление главният изпълнителен директор Карстен Шпор.
Третото тримесечие, което включва натоварените летни месеци, обикновено е най-силното за европейските авиокомпании. Но нарастващите разходи, непредсказуемостта около кризата в Близкия изток и забавянето на доставките на самолети продължават да тежат на резултатите.
Пътническите авиокомпании, част от Lufthansa, които включват едноименната марка, както и превозвачи като Austrian Airlines, Swiss International и Eurowings, са генерирали оперативна печалба от 1,2 млрд. евро през третото тримесечие, което е спад спрямо 1,4 млрд. евро през същия период на 2023 г. Понижението се дължи основно на спада от 234 млн. евро на резултата на Lufthansa Airlines, се казва в изявление на компанията.
Авиокомпанията неведнъж се е оплаквала, че се затруднява да се конкурира с китайските превозвачи, които все още могат да извършват полети над руското въздушно пространство, карайки Lufthansa да спре маршрута си от Франкфурт до Пекин.
Доходността от самолетните билети, косвен показател за цените, е спаднала с 14% в Азиатско-Тихоокеанския регион през третото тримесечие, съобщи компанията.
„Фактът, че Lufthansa сега трябва да премахне един от най-старите си маршрути, Франкфурт-Пекин, от полетното си разписание, показва колко много се променя балансът на международната конкуренция“, заяви говорител на Lufthansa в имейл до Ройтерс.
„Европейските авиокомпании са в изключително неравностойна конкурентна позиция спрямо Китай, както и спрямо авиокомпаниите от Персийския залив и Босфора“, добавя той.
Преструктуриране
Групата стартира преструктуриране на основната си марка в опит да се възстанови след трудната финансова година досега.
През настоящата финансова година тя вече издаде две предупреждения за печалбата, затруднявайки се с разходите, свързани със стачките.
Според компанията до 2026 г. мерките за намаляване на разходите ще имат брутен ефект върху оперативната печалба от около 1,5 млрд. евро.
Lufthansa потвърди прогнозата си за цялата година, като заложи оперативна печалба на групата в диапазона от 1,4 млрд. до 1,8 млрд. евро и запази 8% като средносрочна цел за маржа на оперативната си печалба. Анализаторите изразиха съмнение дали тази цел може да бъде постигната до 2026 г.
Очаква се маржът на печалбата за финансовата 2024 г. да бъде 4,3%, според консенсуса на анализаторите, ръководен от компанията.