IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Рискованият залог на Lufthansa върху Италия зависи от разширението на летището в Рим

Съществува план летище "Фиумичино" да удвои капацитета си до 100 милиона пътници годишно, като изгради трети терминал и още писти

16:33 | 26.10.24 г.
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Обещаното от дълго време възстановяване на ITA Airways от Lufthansa, което е от ключово значение за съживяването на перспективите пред германската авиокомпания, е преплетено със способността на летище „Фиумичино“ в Рим да задейства амбициозен план за разширение, пише Ройтерс.

Главният изпълнителен директор на Lufthansa Карстен Шпор, който изпитва затруднения с високите разходи и дългите забавяния на доставките на самолети от Boeing, заяви на 1 октомври, че инвестициите в по-голям международен растеж, включително договореното придобиване на дял от 41% в наследника на Alitalia, ITA, ще помогне за възстановяването на базираната в Кьолн авиокомпания, която понесе тежък удар.

Но перспективите пред ITA са тясно свързани с тези пред основното летище в Рим. „Фиумичино“ продължава да чака разрешение от италианския летищен регулатор ENAC да удвои капацитета си до сто милиона пътници годишно, като изгради трети терминал и още писти.

„Една от причините, които ни карат да инвестираме в ITA Airways, е качеството на „Фиумичино“. Това е едно от малкото летища в Европа, които имат капацитет за растеж както от гледна точка на терминали, така и на писти“, коментира през юли Шпор, който смята летището за входен пункт към Африка и Латинска Америка.

Aeroporti di Roma (ADR) е притежавана от инфраструктурната компания Mundys, контролирана от италианското семейство Бенетон и компанията за частни капиталови инвестиции Blackstone. Операторът на летището представи през 2021 г. план за развитие на стойност 8 млрд. евро за „Фиумичино“ пред ENAC, която още го оценява.

Някои анализатори на сектора обаче поставят под съмнение вниманието на Lufthansa към „Фиумичино“. „Те установиха Рим като хъб за Латинска Америка. Но ITA не е в идеална позиция, както португалската TAP и испанската Air Europa“, коментира Руксандра Харадау-Досер от HSBC.

Говорител на Lufthansa заяви, че успехът на ITA не зависи само от успеха на римското летище, а също и от този на Миланска област в Северна Италия.

Възстановяване на ITA

Федерико Мария Алберто Калигарис, партньор в консултантската компания CDI Global, казва, че вниманието върху „Фиумичино“ е логично, тъй като Lufthansa има затруднения да разширява другите си хъбове.

Андреа Джуричин, главен изпълнителен директор на консултантската компания TRA Consulting, прогнозира, че летището, което прие над 40 млн. пътници през 2023 г., ще надмине догодина прага от 50 млн. души и ще постигне още по-голям растеж благодарение на силния си междуконтинентален и туристически трафик към италианската столица.

Линейният бизнес модел на летището също е привлекателен – миналата година оперативните разходи са възлезли на 60% от приходите спрямо около 74% във Франкфурт, сочат изчисления на Ройтерс.

Разходите за пътник, които авиокомпанията трябва да поеме, когато самолет със среден обхват кацне на основно европейско летище, са с между 30% и 90% по-високи, отколкото във „Фиумичино“, казва Джуричин.

„Фиумичино“ е по-евтино и за междуконтинентални полети – Франкфурт струва почти два пъти повече, а общо таксите са между 35% и 75% по-високи“, отбелязва той.

„Фиумичино“, където пътниците могат да разгледат статуи и картини от древни римски времена в коридор, водещ към нова бординг зала, открита през 2022 г., спечели миналата година наградата за най-добро летище в Европа, присъждана от Международния съвет на летищата.

Но пътниците смятат, че може да се направи още за разширяването му и подобряването на влаковите връзки с Рим, който е на около 30 км.

Несигурност

Неспособността на Lufthansa да контролира разширяването на „Фиумичино“ усложнява залога ѝ върху ITA, чийто предшественик Alitalia преживя няколко фалита.

Нарастващите разходи за труд принудиха германската авиокомпания да отправи две предупреждения за печалбата си тази година, като анализатори и инвеститори предупредиха, че инвестицията на Шпор в ITA не е магическата формула.

„Планът звучи правдоподобно и рационално на пръв поглед, но има рискове пред осъществяването му", “казва Инго Спеич, ръководител на отдела за устойчивост и корпоративни инвестиции в компанията Deka Investment, която притежава акции в Lufthansa.

Някои анализатори изтъкват също, че макар Рим да е хъб за пристигащи туристи с цел развлечение, италианската столица не е най-естествената дестинация за хора, пътуващи по работа.

Основното летище в Италия „всъщност трябва да бъде в Милано, тъй като там са парите, властта, а също и политиката“, казва авиационният анализатор Джеймс Халстед.

Източник от правителството на премиера Джорджа Мелони, пожелал да остане анонимен, казва пред Ройтерс, че дясното коалиционно правителство не възразява за допълнителен растеж на „Фиумичино“.

Той допълва, че основното летище в Милано „Малпенса“ има относително диверсифициран портфейл с авиокомпании и ще задържи ролята си, дори ако „Фиумичино“ бъде разширено, но отбелязва, че близостта му с основните германски хъбове на Lufthansa във Франкфурт и Мюнхен може да го подкопае в бъдеще.

„Рим всъщност не е много добър хъб за останалата част от Европа. Може да има известни възможности в Южна Америка заради привлекателността за италианската диаспора в Аржентина и Бразилия, но е малко встрани, за да привлече трафик“, казва Халстед.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:33 | 26.10.24 г.
Най-четени новини
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

Финанси виж още