Съдът на ЕС отмени частта от европейското законодателство, която предвижда тежкотоварните превозни средства, извършващи международни превози, да се връщат в базата на превозвача на всеки осем седмици.
С решението си съдът потвърди всички останали текстове на новото законодателство, което е оспорено от България, Румъния, Унгария, Полша и Малта, изтъква европейската институция.
Петте страни оспорват шест текста от т. нар. пакет „Мобилност“, включително:
- забраната водачите на тежкотоварни превозни средства да ползват редовната си четириседмична почивка или компенсационната петседмична почивка в превозното средство;
- задължението на компаниите превозвачи да организират работата на водачите така, че последните да имат възможност да се върнат в работно време на всеки три или четири седмици до базата, за да започнат или прекарат седмичната си почивка там;
- датата за влизане в сила на задължението за поставяне на ново поколение тахографи;
- задължението превозните средства да се връщат в базата в държавата, където е регистриран превозвачът, на всеки осем седмици;
- срока за изчакване при извършване на каботаж;
- определянето на водачите като „командировани служители“ при извършването на каботаж от една до друга страна членка на ЕС, когато нито една от тях не е мястото на регистрация на превозвача.
С последното си решение Съдът на ЕС отхвърля останалите искове и отбелязва, че Европейският парламент и Съветът на ЕС не са разполагали с достатъчно данни за оценка на въздействието на отменените текстове.
В прессъобщението се посочва, че европейските институции сега следва да „запълнят правния вакуум“, създаден от отмяната на част от законодателството.
Миналата година Камарата на автомобилните превозвачи в България (КАПБ) предупреди за рязко покачване на разходите на българския транспортен сектор заради негативните ефекти от пакета „Мобилност“. Според организацията загубата на доход в резултат на празни курсове и връщане на превозното средство в държавата по установяване се увеличава със 79% до 476 млн. евро.
От КАПБ изтъкнаха още, че разходите за настаняване, паркинг и тол такси са нараснали с 87% в резултат на прилагането на разпоредбите на пакета. Междувременно административните разходи скачат със 104 на сто, докато разходите за гориво се увеличават с 40%, което се равнява на 217 млн. евро.
преди 1 месец Не разбирам какво лошо има в това да се защитят правата на работниците и на държавите? От една страна новите правила ще намалят дивашката експлоатация на шофьорите. Вярно, получават почти "западна" заплата, но срещу "източни" условия на труд. Това трябваше да се отрегулира. А колкото за фирмите, нищо не те спира да си регистрираш превозваческата фирма там където искаш да караш. Е да, няма да правиш нелоялна конкуренция и да работиш там, а да плащаш символичните данъци на България. Справедливост. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец Да припомним, че закон против БГ превозвачите нямаше да има ако Николай Бареков от "Презареди България"/ЕКР, Светослав Малинов от Реформаторски блок/ЕНП не бяха са схрили при гласуванети и съботираха БГ гилдията! А първия сега е в листата на До *** враца. отговор Сигнализирай за неуместен коментар