Новият ръководител на Boeing Кели Ортберг е изправен пред Херкулесова задача, когато започне работа следващата седмица – да възстанови мощта на американски корпоративен гигант, разтърсен от множество кризи, предава Ройтерс.
Бившият ръководител на Rockwell Collins се завръща от пенсия, за да оглави 108-годишния американски самолетопроизводител, който губи пари и е преследван от проблеми, за чието решаване вероятно ще са нужни години. Обширният му списък със задачи включва поправяне на отношенията с авиокомпаниите и служителите, повишаване на производството, поправяне на финансите на компанията и осигуряване на колективен трудов договор, който да предотврати възможна стачка на служителите по-късно тази година.
Настоящи и бивши ръководители в авиационната индустрия казват пред Ройтерс, че са оптимисти относно експертизата на Ортберг в аерокосмическата и инженерната област и статута му на външен човек, който не е обвързан с миналото на Boeing. Но 64-годишният Ортберг има тежка задача.
„Проблемите не могат да се решат за пет години“, казва Бил Джордж, бивш главен изпълнителен директор на Medtronic и сътрудник в Harvard Business School. „Готов ли е да работи през десетте години, които ще са нужни за възстановяването на Boeing?“, пита се той.
Преди време компанията заяви, че предприема обхватни крачки, за да повиши качеството и да изгради доверие, включително като намали количеството на несвършената работа.
„Трябва да се свърши много работа и нямам търпение да започна“, каза Ортберг в комюнике в сряда.
Най-неотложният проблем на компанията са спадовете в производството и доставките на самолети след инцидента на 5 януари, когато панел на почти нов самолет 737 MAX се откъсна по време на полет. Boeing произвежда в момента около 25 самолета MAX месечно с цел да повиши производството до 38 самолета на месец до края на годината.
Това положение кара клиентите да се борят трескаво за самолети в момент, когато търсенето нараства, а това им коства приходи и ги оставя с прекомерен брой служители. Southwest Airlines, която оперира флотилия само със самолети Boeing, е наела хора с предположението, че ще получи 85 самолета тази година, но сега очаква само 20 самолета.
Бившият главен изпълнителен директор на United Airlines Оскар Муньос казва, че Ортберг ще трябва да бъде реалистичен с ръководителите. От ключово значение ще бъде да говори с основните клиенти и служителите на Boeing „и да ги уведоми, че имат лидер, на когото могат да се доверят и с когото могат да работят“, отбелязва Муньос.
Boeing все още е изправена пред проблеми с веригите за доставка и заплахата от стачки този септември в завода в Сиатъл с над 30 хил. служители, които в момента водят преговори по колективен трудов договор.
Говорители на Boeing и на Международната асоциация на механиците и служителите в аерокосмическата област казват, че двете страни са постигнали напредък по неикономическите въпроси, а разговорите по изключително важните икономически проблеми ще започнат през следващите седмици.
Горене на пари
Компанията ще трябва да повиши и производството, за да забави горенето на пари, което се очаква да продължи поне през цялото трето тримесечие. Рейтинговата агенция S&P съобщи, че може да понижи кредитния рейтинг на компанията до неинвестиционен, ако Boeing не постигне напредък към по-нормални нива на производство. Това ще повиши лихвите по заемите ѝ. Boeing плаща за части и компоненти, които в момента не се използват за производство на самолети.
„Има голяма оперативна задлъжнялост в този бизнес и в момент, когато производствените нива са под оптималния капацитет, компанията просто ще гори пари“, казва Тони Банкрофт, портфолио мениджър в Gabelli Funds, която притежава акции на Boeing.
Пътят към поправяне на финансите на компанията минава през заводите ѝ. Планът на Ортберг ще бъде базиран в Сиатъл, където Boeing извършва по-голямата част от производството си на пътнически самолети, въпреки че централата на компанията се намира във Вашингтон. Това негово решение му спечели похвала от профсъюзите на механиците и на други работници.
Освен това Ортберг ще трябва да се срещне със семействата на 346-те души, които загинаха при две самолетни катастрофи със 737 MAX през 2018 и 2019 г.
Министерството на правосъдието на САЩ и Boeing се договориха самолетопроизводителят да пледира виновен по обвинение в заговор за престъпна измама и да плати до 487 млн. долара, след като наруши съдебно споразумение в обществен интерес през 2021 г. Американски съд трябва да реши дали да приеме сделката, която ще изисква членове на управителния съвет да се срещнат с представители на семействата.
След като постави Boeing на стабилни основи, ръководството ще трябва да се съсредоточи върху пускането на нов пътнически самолет, който да добави към остаряващата си производствена линия, казват анализатори. MAX е най-новият вариант на 737, който влезе в експлоатация за първи път през 1968 г.
„Предвид възрастта на Ортберг, той е на 64 години, приоритетите му може би ще бъдат да стабилизира дейностите и финансите на Boeing и да поправи културата“, коментира Робърт Спингарн, анализатор в компанията Melius Research, и допълва, че макар той да защитава идеята за нов самолет, „трябва да признаем, че Boeing има по-непосредствени нужди“.