Прекъсванията на глобалния транспорт, причинени от конфликта в Червено море, ще продължат по-дълго от очакваното и няма да бъдат решени тази година, предупреждава AP Moller-Maersk A/S, лидер в морския транспорт на товари, цитиран от Bloomberg.
Коментарите на концерна стават факт, след като Maersk повиши финансовите си насоки за трети път за последните три месеца, тъй като по-високите тарифи за товари продължават да повишават печалбите. Глобалната индустрия за морски транспорт е разтърсвана от конфликти, които принуждават корабите да плават на юг от Африка, а не през Суецкия канал.
Сега датската група очаква печалба преди лихви, данъци, обезценка и амортизация в диапазона от 9 млрд. долара до 11 млрд. долара за тази година, в сравнение с предишна прогноза за диапазон от 7 млрд. долара до 9 млрд. долара. Анкетирани от Bloomberg анализатори очакват печалба от 8,76 млрд. долара.
Maersk вече повиши прогнозата си за печалбата за цялата година през май, както и през юни, когато каза, че прекъсванията в Червено море оказват по-голямо от очакваното въздействие върху световните доставки.
„Сега се очаква това прекъсване да продължи поне до края на 2024 г.“, изтъква компанията.
Броят на контейнеровозите, преминаващи през Суецкия канал, е намалял с около 77% спрямо предходната година, изчислява Bloomberg Intelligence, след като атаките на хутите направиха ключовия воден маршрут несигурен.
По-дългият маршрут около Африка повиши тарифите за транспорт в момент, когато пазарът навлиза в спад след пандемията, като предлагането на кораби надвишава търсенето. „Условията за търговия остават обект на по-висока от нормалната волатилност предвид непредсказуемостта на ситуацията в Червено море и липсата на яснота относно търсенето и предлагането през четвъртото тримесечие“, посочва Maersk.
Цените за превоз на товари с контейнеровози остават високи. Графика: Bloomberg
Транспортната компания също повиши прогнозата си за световната търговия с контейнери през 2024 г., като сега заявява, че очаква растеж от 4% до 6%. Това е повече от предишна оценка за растеж от 2,5% до 4,5%.
Свободният паричен поток на Maersk през 2024 г. ще бъде най-малко 2 млрд. долара, добавя компанията.
„Силното развитие на тарифите за превоз с контейнери през последните месеци прави надграждането на насоките донякъде очаквано“, коментира в бележка до клиенти Браян Годск Бьорстинг, главен анализатор в Danske Bank Credit Research.
Maersk също така публикува предварителни данни за приходите и печалбата за второто тримесечие - преди пълния отчет, който трябва да бъде представен на 7 август - които не отговарят на прогнозите на анализаторите.