На германската Lufthansa ѝ отне една година да получи одобрение от Европейската комисия (ЕК) за придобиването на 41% от италианската ITA Airways и то едва след като прие големи отстъпки. Сделката разширява присъствието на Lufthansa на доходоносния южноевропейски пазар, но комбинираната група ще трябва да отстъпи някои маршрути и слотове на конкуренти, предвижда споразумението с ЕК, цитирано от Ройтерс.
Ръководители от авиоиндустрията, инвеститори и експерти казват, че по-внимателният контрол на подобни обвързвания от страна на европейските регулатори и исканията за компенсации могат да възпрат други сделки в сектора.
Собственикът на British Airways IAG е под прицела на ЕК от 2019 г. когато обяви планове за закупуване на испанския превозвач Air Europa. До 20 август компанията трябва да предложи отстъпки, за да разрешат европейските регулатори сделката.
Регулаторите също се очаква да разследват Air France-KLM заради плановете за придобиване на 19,9% от скандинавския превозвач SAS.
Ръководителите на авиокомпаниите отдавна казват, че е необходима консолидация, за да се компенсират нарастващите оперативни разходи. Това, според тях, ще помогне на превозвачите да се възстановят от пандемията, която спря глобалните пътувания и доведе туристическия сектор до ръба.
Регулаторите се опасяват обаче, че трите най-големи групи в Европа - IAG, Air France-KLM и Lufthansa, стават твърде доминиращи, а това може да свие избора на потребителите и да намали достъпността на полетите.
„Виждаме, че Европа става все по-предпазлива относно тази вълна на консолидация“, коментира Пьотр Гробелни от фирмата за анализ на авиационни данни IBA.
Следващият кандидат за приватизация е португалската TAP. Плановете на Лисабон се отклониха от курса поради политически сътресения, въпреки интереса на Air France-KLM, Lufthansa и IAG. Главният изпълнителен директор на TAP Луиш Родригеш каза миналия месец, че новото дясноцентристко правителство на страната не трябва да продава 100% от авиокомпанията и също така трябва да привлече неавиационни инвеститори, които да налеят частен капитал в дружеството.
Това може да облекчи опасенията на Брюксел относно потенциала на индустрията, доминирана от едва няколко големи авиокомпании.
Един банкер, работещ по сливания, коментира при условие за анонимност пред Ройтерс, че авиокомпаниите се притесняват от загуба на време и пари в съдебни такси, както и че и трябва да се откажат от ценни слотове за излитане и кацане, за да получат разрешение за сделки.
Придобиванията също така могат да се усложнят, защото правителствата често държат дялове в националните превозвачи и ги считат за стратегически активи, които са твърде важни, за да бъдат оставени да се провалят. Затова и много авиокомпании бяха поддържани на повърхността със средства на данъкоплатците, особено по време на пандемията.
Бившият антитръстов комисар на ЕС Дидие Рейндерс коментира пред Financial Times през миналата година, че регулаторите ще търсят по-големи отстъпки от онези авиокомпании, които целят сливания и придобивания. Целта е да се осигури лоялна конкуренция и да се намали пазарната концентрация на трите големи авиопревозвачи.
Това е и в основата на битката за финализирането на сделката за Air Europa. IAG предложи сериозни отстъпки – например предоставяне на 52% от полетите на Air Europa на конкуренти, за да облекчи притесненията относно господството си на иберийския пазар и да увери регулаторите, че няма да намали конкуренцията по маршрутите на дълги разстояния до Южна Америка.
IAG заяви в сряда, че се радва, че Комисията признава ползите от консолидацията на авиокомпаниите. Нейните акции поскъпнаха с над 5% заради очакването сделката най-накрая да бъде одобрена, щом мина сделката за ITA.
IAG държи 50% от слотовете на главното летище в Мадрид и 47% на главното летище на Барселона, според анализ на данните на IBA.
„Алтернативата на консолидацията е, че авиокомпаниите ще продължат да се финансират от правителствата и това е още по-лошо“, казва изпълнителният директор на easyJet Йохан Лундгрен пред Ройтерс.
Други анализатори посочват възхода на нискотарифните превозвачи като област, пренебрегвана от органите за защита на конкуренцията. При покупката на ITA от Lufthansa мнозина посочиха господството на Ryanair в Италия, където има повече от 40% пазарен дял.
Органите за защита на конкуренцията не са взели предвид ирландската нискобюджетна авиокомпания в своите оценки, тъй като не смятат Lufthansa и ITA за преки конкуренти на ирландската нискотарифна авиокомпания.
Ryanair предлага повече полети от всяка друга авиокомпания в Европа с 11,49% от общия брой, показва анализ на IBA. Lufthansa и IAG са точно зад тях, съответно с 9,54% и 8,2%.