Авиопревозвачът Lufthansa добавя екологична такса в размер до 72 евро към цените на билетите си. Така компанията следва друг свой европейски конкурент, докато индустрията се бори да покрие разходите за спазване на новите правила на Европейския съюз за намаляване на вредните емисии в атмосферата, предаде Ройтерс.
От години авиокомпаниите предупреждават, че разпоредбите, които ги задължават да използват по-скъпо и устойчиво гориво за самолети, могат да доведат до поскъпване на услугите им.
Цените на самолетните билети вече се повишиха през последните години по време на бума на пътуванията след пандемията от Covid-19, което породи опасения, че по-нататъшното увеличение може да започне да възпира пътниците да летят.
Билетите ще поскъпват с между 1 евро и 72 евро, в зависимост от вида, за всички полети, заминаващи от страните от Европейския съюз, Великобритания, Норвегия и Швейцария. Някои от увеличенията влизат в сила от 26 юни, а други - от 2025 г.
Германската авиокомпания съобщи, че таксата ще "покрие част от постоянно нарастващите допълнителни разходи, дължащи се на регулаторните изисквания за опазване на околната среда", като например устойчивото авиационно гориво (SAF), произведено от материали на биологична основа - считано за ключово за намаляване на замърсяването от полетите.
След съобщението акциите на Lufthansa поевтиняха с 0,9%.
Смята се, че авиацията е отговорна за около 2% от световните емисии. Това е и един от най-трудните сектори за декарбонизация, тъй като горивото за полетите не може лесно да бъде заменено с други видове енергия.
Европейските регулаторни органи въведоха правила, които изискват от доставчиците на горива да гарантират, че до 2025 г. 2% от горивото на летищата в ЕС ще бъде SAF, като през 2030 г. този дял ще нарасне до 6%, а през 2050 г. - до 70 на сто.
Междувременно Air France-KLM също обмисля мерки, подобни на тези на Lufthansa, твърдят вътрешни източници, цитирани от Ройтерс.