През следващите дни по улиците на София, Пазарджик и Стара Загора ще се появят първият задвижван с произведен в България водород автобус и първата водородна електрическа кола. Проектът е част от инициативата „Дни на водородната електромобилност в България“, чийто организатор е Българска асоциация за водород, горивни клетки и съхранение на енергия (BGH2A), с финансовата подкрепа на Съвместно предприятие „Чист водород“ и по проекти JIVE 1 и 2 за 300 нови автобуса с горивни клетки с нулеви емисии.
От 16 до 26 юни 2024 г. по улиците на София, Пазарджик и Стара Загора ще премине демонстрационен водороден електрически автобус Toyota Caetano и първата водородна електрическа кола в България – Hyundai NEXO.
Гражданите и гостите на София ще могат да се возят на водородния автобус от 19 юни до 21 юни от 12 до 20 часа по маршрута на тролейбусна линия 9. Автобусът ще премине и през Пазарджик на 21 юни, където ще бъде на разположение на любопитните пред сградата на общината от 12:30 часа. След това роудшоуто ще се отправи към Стара Загора, където гражданите ще имат възможност да се качат на водородния автобус на 26 юни по маршрута на автобусна линия номер 20.
Водородният автомобил Hyundai NEXO. Снимка: Investor.bg
Събитието “Дни на водородната електромобилност” включва техническа поддръжка с обучение, предоставено на местните шофьори, които управляват водородния автобус Toyota Caetano.
Организаторите на събитието подчертаха, че автобусът не отделя никакви емисии, като зареждането му отнема 9 минути. Пробегът на напълно зареден автобус достига 400 км. Превозното средство използва 60-киловатова (кВт) горивна клетка, 180 кВт двигател и 44 кВтч батерия.
Водородният автомобил е модел Hyundai NEXO, който предлага 600 км пробег при 6 минути зареждане. Превозното средство е оборудвано с 95 кВт горивна клетка, 120 кВт двигател и 1,56 кВтч литиево-йонен акумулатор.
Служебният министър на енергетиката Владимир Малонов. Снимка: Investor.bg
На официалното откриване на събитието служебният министър на енергетиката Владимир Малинов заяви, че е от ключово значение намирането на алтернативен източник на зелена енергия, какъвто е водородът, и неговото приложение в различни индустриални сектори с цел осигуряване на достъпна и чиста енергия. Трябва да бъдат предприети необходимите стъпки, за да може водородът да бъде утвърден като източник на такава чиста енергия.
„Днешното събитие ни показва, че зеленият водород ще бъде приоритет за българската енергетика. Знаете, че „Булгартрансгаз“ работи по проект за създаване на преносна инфраструктура за водород от Гърция към България, като този проект в бъдеще ще бъде разширен, включвайки Румъния. Този проект ще бъде финансиран от различните финансови инструменти от Европейската комисия. Работим и за пилотен проект, който да бъде реализиран в рамките на подземното газово хранилище „Чирен“ за използване на зелен водород за собствени нужди“, изтъкна Малинов по време на събитието.
По думите му всичко това е израз на усилията на страната за развитие на водородните технологии в енергетиката, които ще дадат отговор на предизвикателствата, свързани с климатичните промени.
„Водородната технология ще ни осигури една надеждна и чиста енергия“, заключи енергийният министър.
От своя страна заместник-кметът по транспорт в Столична община Илиян Павлов посочи, че София ще се превърне в първия град на Балканите, в който гражданите ще могат да се възползват от водородната технология.
Заместник-кметът по транспорт в Столична община Илиян Павлов. Снимка: Investor.bg
„Много се радвам, че от София започват „Дните на водородната електромобилност“ в България и за пореден път София се доказва като пионер на такива инициативи, на новите технологии, на технологиите, които правят нашия град по-чист, по-зелен и даваме поле на развитие на точно такива технологии, които може би са фундамент на бъдещето“, каза Павлов.
По думите му ръководството на София продължава да доказва, че работи за подобряване на качеството на въздуха.
„Миналата седмица обявихме инвестиционна програма за 1 милиард лева за нови 500 превозни средства“, припомни Павлов и обяви, че новите тролейбуси ще използват нов вид технология, която е хибридна, така че ще могат да се зареждат докато пътуват от инфраструктурата на тролейбусната мрежа.
Ръководителят на представителството на Европейската комисия в България Йорданка Чобанова изтъкна подкрепата на институцията за изграждането на първата водородна станция, към центъра за компетентност „Хитмобил“, както и изграждането на водородна долина в Стара Загора, финансирана с 8 млн. евро по Програма „Наука и иновации и дигитализация за интелигентна трансформация 2021 – 2027 г.“.
преди 5 месеца Ние направо им скрихме топката на балканските държави. Докато другите другите гледат футбол ние ще покажем водородна кола и автобус. Пише за мощтноста, пише времето за зареждане, но нищо не видях за цената на колите и колко излиза 100 км пробег. А това е характеристиката която най-много интересува българина. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 месеца До: Tikva007 айде не е от морза... като ти казваха снощи в механата да си сложиш ръка пред очите, що не слушаш...??? ... сега що изпаднаха! :D отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 месеца Ха, пърдонъ, тук била. Взех да я недоглеждам напоследък - рефлекторно. Заради морзовата азбука ми се е задействала защитата. ;) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 месеца Ха! Виждам заглавието, виждам 3 коментара и чакам да видя вдъхновен епос в три части от щатната футуро-фантазьорка Ташка фон Тошко-Мюнхаузенова, а то - нъцки! Да не е болна или слънчасала някъде из фотоволтаиците? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 месеца Сега видях, чв въпросният водороден автобус ще пътува цели три дни по осем часа в София!!! Голямо постижение, намалихме емисиите и направихме планетата по-зелена. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 месеца Аз лично не бих се качил на кола с водородна бутлка. Идея си нямате колко е опасен. Конкретно тук става дума за усвояване на пари по поредния безсмислен проект. Като изтече срока на проекта идете и вижте какво ще се случи с въпросните модели - ще стоя в гараж и толкова. Няма да има едно създадено работно място даже. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 месеца А иначе, това с водорода трябваше да стане много по-рано. И преди свети Илон М с неговите електрокари на батерии! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 месеца Инвестроско-медиен тролл на заплата в редакцията, как може да бъде разпознат? Изцвъква се на 5-тата минута с професионално мнение по всички въпроси. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 месеца бравос !! добра новина !! водородът все още е една идея по-скъпичко от пушлявещите дизели , но пък нашата икономика вече е по-заможна и не толкова ориентирана към пинтийски решения ... :))) ... и все пак в Стара Загора ще има водороден хъб вместо въглищарски такъв ... четете ли друзя антиваксъре-газовици-ракетчици ... ?! ... отича поредната ви опорна система ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар