IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Разширяването на тъмната флотилия блокира зелените усилия в корабоплаването

Все повече кораби се движат по ръба на стандартите за безопасност, сочат данни на морската индустрия

13:44 | 30.05.24 г. 10
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

В последните месеци се увеличава броят на корабите от т.нар. "тъмна флотилия" - танкерите, които превозват петрол под санкции, и това поставя под въпрос плановете за превръщането на корабоплаването в по-зелена индустрия, пише Ройтерс. Тези танкери обикновено се движат на ръба на всички стандарти за безопасност - редовно с изключени транспондери и без застраховки, извършват рисковано претоварване в открито море, регистрирани са в държави с ниски изисквания за техническото състояние и т.н.

Но оказва се, че те използват най-нискокачествени горива, което съществено увеличава емисиите от корабоплаването, коментират източници на агенцията. В същото време индустрията е под растящ натиск да намали опасните емисии серен диоксид и други замърсители и постоянно се поставят цели за декарбонизация.

Анализатори отбелязват, че много кораби откриват възможности за заобикаляне на санкционните режими и пренасят руски, ирански и венецуелски петрол. Установяването на собствеността им обикновено е трудно. Те не използват и нито една услуга, предоставяна от западни компании.

"Тъмната флотилия е на стероиди. И измамните практики, в които участват, стават все по-сложни и усъвършенствани", казват експерти от британската Lloyd's List Intelligence. Данните на компанията сочат, че в момента в "тъмната флотилия" са 630 танкера спрямо 530 година по-рано, или вече 14,5% от танкерите в световен мащаб.

Някои корабособственици отбелязват, че броят на танкерите е още по-голям - към 800.

Подобни танкери се оказаха решението за руския петрол, който е под санкциите на Запада. Москва закупи стари танкери, някои от които готвени за скраб, не ползва западни услуги - за застраховане и логистика, и така пренася петрол, чиято цена надхвърля тавана от 60 долара за барел, наложен от Запада.

Преди войната в Украйна подобни танкери се използваха по-рядко и според Lloyd's List Intelligence броят им е било около 280-300. Този значителен ръст вече поставя въпроси за ефекта върху околната среда, наред с коментарите за неефективността на сакциите, които налага Западът.

Както повечето мерки за декарбонизация и при корабоплаването вече има регулации. Според изискванията на Международната морска огранизация (IMO) корабите могат да ползват единствено горива с ниско съдържание на сяра. Само кораби, снабдени със специални филтри, могат да използват по-замърсяващите горива. Цената им е с 20% по-ниска от тази на горивата с ниско съдържание на сяра.

Обикновено корабите зареждат с такива горива в Русия или Иран, казват източниците на Ройтерс. В Евразийския съюз беше взето решение замърсяващите горива да могат да бъдат използвани до края на 2026 година. Това оставя отворени пристанищата в Русия, Казахстан, Киргизстан, Армения и Беларус отворени за танкери, които не отговарят на екологичните стандарти на IMO. Иран пък доставя гориво за танкери от Близкия изток.

Според оценки на експерти корабните горива са едва 5% от всички горива, но за сметка на това 3500 пъти по-замърсяващи със серен диоксид атмосферата от автомобилните.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:43 | 30.05.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

10
rate up comment 5 rate down comment 1
pbonev
преди 1 месец
Чух, че били кръстили един голям танкер от тази флотилия - "Грета Тунберг" - ама слухове ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 6 rate down comment 1
pbonev
преди 1 месец
Чух, че били кръстили един от голям танкер от тази флотилия - "Грета Тунберг" - ама слухове ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 2 rate down comment 10
zelka007
преди 1 месец
До: 0pk ... внасят от поднебесната , поднебесната внася от турция , турция внася от гадният запад ... тъй ... а защо чопкат перални тогава ?! или твърдиш , че без гадният запад могат да си направят мигащите ламбббички из кабинките за управление на ракетофъргачките си ?! ха !! ха !! ха !! ... за да стигнеш до отговорът могат ли да си оправят бишнатите нефтохимове , запита гугъла внасят ли тунджа ... щото и това стана секретна информация напоследък ... и след като разбереш сподели ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 11 rate down comment 2
0pk
преди 1 месец
До: zelka007 зелкич, последно внасят ли нещо от гадния запад или не могат да внасят и затва крадат перални и микровълнови? И кога минаха два месеца от последната украинска перемога от която руснаците не могат да се възстановят - те с това темпо укрите скоро няма да побiдят. :D
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 2 rate down comment 13
zelka007
преди 1 месец
До: 0pk ... поднебесните били кацнали на луната ... примерно !! ... сами ?! или са ползвали навигационните системи и сателити на ЕКА ?! рассияните като не ги ползваха какво направиха ?! едвам уцелиха луната ... :))) ... толкоз по значението на точиците ... вече една година ще стане още не са премахнали ограниченията в/у добивът на петрол . остави ами и нови ще въвеждат ... нали не ви хареса глобализЪма ?! препоръчвам да се спасиш в оня свят , дето медът тече от чешмите , щот се затваря вратата
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 3 rate down comment 16
zelka007
преди 1 месец
До: 0pk ... ахаххахаха ... не ми вменявай чужди приказки ... !! ... нивгаш не съм твърдял подобни безсмислици ... тва са си вашшште сбъркани изначално опорки за мега-гига-супер-дупер значението на точиците по света ... ето сега иде да разбереш , полюсите могат ли сами да сделат една инерционна самоуправляваща се фърчилка , или пак внасят от гадният запад повече от половината чарколяци ... могат ли да си оправят бишнатите ректификационни колони или не могат вече два месеца ... :))) ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 14 rate down comment 3
onezero007
преди 1 месец
Тез чугунени гей атлантически глави не разбраха, че санкциите са инструмент само за краен случай и то срещу дребни рибки. В момента, в който санкционираните станат повече от санкциониращите започват проблемите
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 15 rate down comment 1
0pk
преди 1 месец
До: zelka007 ти преди обясняваше, че няма как светът да се раздели, щото има само едно полюсище, а всичко останло е точици по картата, сега взе да обясняваш други работи със същото настървение. Трудно ти е да си представиш, може би, но твойте обяснения и 5ст. не струват. :]
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 4 rate down comment 17
zelka007
преди 1 месец
До: 0pk ... хахахаххахахаа ... аз не знам как да ви го обяснявам вече ... светът !! се !! разделя !! ... прозззто требе време ... всеки ще си фърка с неговите самальоти , ще си плава с неговите карабли , ще се вози на неговите си камиони и коли ... няма да има общи услуги и общи неща ... свърши се ... туристическите потоци дори ще пресъхнат ... образователните системи ще се разделят ... зануленият и си дзи дрън пляс искат така ... нема да им правим сечено са . разделяме и точка ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 19 rate down comment 7
0pk
преди 1 месец
Ей туй, че не ползват ни една услуга на западни компании е най-голямата болка, замаскирана зад мними притеснения по зелени усилия. :]
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още