Две от най-големите авиокомпании в Европа Luthansa и Air France-KLM обявиха планове да намалят разходите си, след като регистрираха по-големи от очакванията загуби през първото тримесечие на фона на високи компенсации за клиентите заради нарушени полети и трудови спорове, предава Ройтерс.
Първото тримесечие често е губещо за авиокомпаниите заради по-малкото резервации. Но тази година беше по-лоша от очакванията за компаниите на фона на скъпи стачни действия и нарушения на разписанията заради ограничен капацитет и отменени полети.
Air France-KLM съобщи, че ще затегне разходите до края на годината, включително като замрази подкрепата за наемане на служители, и обеща да стабилизира дейностите, особено на превозвача KLM.
Германската Lufthansa заяви, че ще намали оперативните си разходи, ще постави на пауза новите проекти и ще засили наблюдението на допълнителните административни служители, за да направи спестявания в основния си бранд Lufthansa Airlines с цел намаляване на големите загуби от стачките.
Авиокомпанията е осъществила разходи за 350 млн. евро през първите три месеца на тази година, след като прие по-високи заплати за служителите и се наложи да предостави компенсации заради отменени полети. Air France-KLM е трябвало да плати на клиентите общо 50 млн. евро заради оперативни предизвикателства в нидерландския ѝ авиопревозвач.
По-рано този месец Lufthansa намали прогнозите си за цялата година след вълна от скъпи стачни действия, които тласнаха акциите ѝ надолу. Цената им остана почти непроменена в сутрешната търговия във вторник след обявяването на резултатите.
Авиокомпанията съобщи, че печалбата ѝ през второто тримесечие ще бъде под нивото от предходната година, тъй като клиентите не са толкова склонни да правят резервации през април и май.
Резултатите показват, че авиокомпаниите продължават да се борят с по-високи разходи, породени от нарушени разписания и отменени полети, свързани с ограничения капацитет и геополитическите сътресения, въпреки че търсенето на пътувания се възстановява, откакто блокадите заради Covid-19 парализираха сектора.
„Нарушеното разписание може да обезсърчи някои пътници да резервират места в тази авиокомпания и да предпочетат по-нискорисков подход, използвайки авиокомпании и летища с по-стабилни трудови отношения“, коментира анализаторът в компанията Bernstein Алекс Ървинг.
Air France KLM запази прогнозата си за 2024 г., но предупреди, че разходите все пак ще нараснат с 2% на годишна база през второто тримесечие.
„Както се очакваше, оперативната ни печалба беше повлияна от разходите за нарушени полети и по-бавния ръст на товарния бизнес. Въпреки това оставаме уверени в нашата способност да постигнем прогнозите за разходите ни през 2024 г.“, заяви главният изпълнителен директор на Air France-KLM Бен Смит в комюнике.
Книжата на Air France-KLM поевтиняха с 3,9% в сутрешната търговия във вторник.
Акциите на Lufthansa и Air France-KLM са сред най-слабо представящите се спрямо други европейски авиокомпании тази година.
Възстановяване през лятото
Въпреки всичко надеждите, че търсенето през лятото ще компенсира загубите през последните месеци нарастват, докато Европа се готви за един от най-натоварените си сезони на пътуванията от пандемията насам.
Както Air France-KLM, така и Lufthansa съобщиха, че споразуменията им за колективните трудови договори са постигнати и не очакват ново нарушаване на разписанието заради стачки или преговори със служителите до края на финансовата година.
Lufthansa се надява да компенсира загубите си през второто полугодие на тази година, като посочи силен летен сезон с ръст на резервациите с 16% спрямо миналата година.
Очаква се през второто полугодие на тази година оперативният резултат на компанията да бъде по-висок спрямо предходната година, съобщи компанията и допълни, че са планирани мерки за спестявания в основния ѝ бранд Lufthansa Airlines за компенсиране на големите загуби там от стачките.
„Нашите самолети остават добре запълнени като цяло. Едно нещо вече е ясно – това ще бъде още едно много силно лято“, заяви главният изпълнителен директор на Lufthansa Карстен Шпор.
Но с очаквания ръст на разходите за ремонти и поддръжка и с продължаващите ограничения за капацитета в сектора някои анализатори поставят под съмнение дали силното търсене ще бъде достатъчно, за да изведе авиокомпаниите от финансовите им затруднения.