Най-дългата велоалея в Единбург, открита наскоро, се нуждае от десетилетие, преди да бъде завършена. И ако това може да се случи в този хълмист, брулен от вятъра северен град, то тогава може да се случи почти навсякъде, пише Bloomberg.
Връзката City Center West-East е с дължина 3,2 км и струва 23 млн. паунда. Първоначално проектът буди негативна реакция сред местните фирми, тъй като "изяжда" местата за паркиране на автомобили. Това е съпроводено от шестгодишен процес на консултации, искове за обезщетение и, в крайна сметка, още малко забавяне, когато бива открит азбест по средата на строителната дейност.
Столицата на Шотландия е малка - консервативна. Един древен обект от световното културно наследство на ЮНЕСКО тук се среща с добре образовано население и разполага с най-големия брой адвокати на глава от населението, за да се противопостави на всяка промяна.
От това следва, че трансформирането на историческите улици на Единбург за градско колоездене не е лесно. Само шест години преди градът да достигне крайния си срок за постигане на нулеви емисии, този малък пробив може би е емблематичен за една нова фаза, в която колоезденето, ходенето пеша и доставките с обществен транспорт ще се увеличат.
„Инерцията определено е тук“, коментира Дейзи Нараянан, ръководител на службата за създаване на места и мобилност в Единбург.
Създаването на велосипедна мрежа в стил Амстердам в допълнение към плана за трафика в стил Гент и автобусна услуга в стил Лондон винаги е било географско предизвикателство за Единбург.
Жителите на този вековен град защитават това, което имат на фона на обичайния британски стремеж да се противопоставят на нови инфраструктурни разработки. Градът с около половин милион души население се справя добре като преоткри неизползваните железопътни линии и своя канал за колоездене и предпочита да ходи пеша, но е много по-трудно да се обособят велосипедни алеи през исторически улици, изградени на седем хълма и известни с дупките си и коловозите. Ако това не е достатъчно, вятърът нахлува от Северно море.
Новата велоалея обаче е само началото. Общинският съвет на Единбург току-що стартира основен общоградски план за транспорт, който се надява да сложи край на досегашния подход. Политиката на проекта Future Streets разглежда града от гледна точка на различни мрежи – комбинация от автобуси, ходене, трамваи, общ трафик и колоездене – и съответно определя улици за тези видове транспорт. Той също така определя как градът ще постигне целите за качество на въздуха и пътна безопасност, както и намаляване на автомобилния трафик с 30%.
Неговият план за движение означава, че шофьорите ще могат да влизат и излизат от центъра на града, но не и да преминават през него транзитно. В белгийския град Гент подобна политика намали трафика в центъра за една нощ с 20%. Версията на Единбург вероятно ще бъде приложена през октомври 2025 г., потенциално на етапи, за да „поддържа икономиката в центъра на града“, изтъква съветникът Скот Артър, отговорник за транспорта в града. Cowgate, улица в недрата на Стария град, известна със своите пъбове и клубове, ще бъде напълно затворена за трафик това лято, добавя той.
От 2016 г. 10% от транспортния бюджет на града отива за колоездене и ходене.
Въпреки че противниците на проекта продължават да негодуват, скорошно проучване на благотворителната организация за устойчив транспорт Sustrans и Общинския съвет на Единбург показва не само, че градът се справя сравнително добре по отношение на активните пътувания, но и че жителите подкрепят тази програма.
От анкетираните 1200 жители на града, 22% карат колело поне веднъж седмично, срещу 15% средно за други градове в Обединеното кралство. Тъй като градът е сравнително компактен, цели 66% избират ходенето или колелото поне веднъж седмично. Въпреки това, докато почти половината от жителите казват, че искат да ходят повече (45%) или да карат велосипед (49%), от 2021 г. насам участието в колоезденето остава статично: В крайна сметка повечето хора искат безопасни маршрути за каране на велосипед.
Междувременно Единбург разполага с най-голямата общинска автобусна услуга в Обединеното кралство, която превозва 2 милиона пътници седмично — 30% от автобусните пътувания в Шотландия. Една четвърт от жителите искат да използват повече автобуси и услугата с планирани подобрения вероятно ще поеме голяма част от пропуска от пътуванията с кола по пътя към нулеви емисии.
Транспортните активисти изразяват смесени мнения относно перспективите за града. Докато някои виждат сегашната администрация на малцинството като отзивчива и амбициозна, други са скептични относно това, което може и ще бъде постигнато, като се има предвид дългият опит със забавянията.
Работи се по поредица от проекти, включително повече велосипедни алеи, удобни за живеене квартали (терминът на града за квартали с ниски нива на трафик) и пешеходни зони, както и автобусни и трамвайни маршрути. Велосипедната мрежа започва да се сплита.
Градската група за велосипедни кампании Spokes посочва, че градът трябва да предостави повече от една или две схеми годишно относно плановете за транспорта.
Нараянан избира прагматичния оптимизъм. „Най-накрая имаме рамка за проекти и за това как можем да продължим нещата, което е наистина вълнуващо – и наистина се гордея с това“, изтъква тя.