Авиогигантът Boeing обяви значителни промени в управлението в понеделник. Дейв Калхун ще се оттегли от поста главен изпълнителен директор в края на 2024 г., съобщава Ройтерс.
Освен това председателят на борда на директорите Лари Келнър информира компанията, че не възнамерява да се кандидатира за преизбиране на предстоящото годишно събрание на акционерите на дружеството, допълва информационната агенция.
Бордът ще избере Стив Моленкопф да наследи Келнър като независим председател на борда. Моленкопф е член на борда на Boeing от 2020 г. Преди това е бил главен изпълнителен директор на Qualcomm.
Келнър е член на борда на Boeing от 13 години и е негов председател от края на 2019 г.
Стан Дийл, президент и главен изпълнителен директор на Boeing Commercial Airplanes, също се оттегля от компанията. Стефани Поуп ще бъде назначена да ръководи подразделението, считано от днес.
Акциите на Boeing поскъпнаха с близо 2% в предварителната търговия извън редовната борсова сесия.
Промените в ръководството на компанията се правят в труден момент за нея. Дружеството беше подложено на сериозен надзор поради инциденти и проблеми, които породиха опасения за контрола на качеството, стандартите за безопасност и цялостното му управление.
Калхун ще продължи да ръководи Boeing през годината, за да "завърши критичната текуща работа за стабилизиране и позициониране на компанията за бъдещето", казват от Boeing.
В писмо до служителите Калхун заявява: „Очите на света са вперени в нас и знам, че ще преминем през този момент като по-добра компания. Ще останем изцяло фокусирани върху свършването на работата, за да върнем компанията ни към стабилност след необикновените предизвикателства от последните пет години, като безопасността и качеството са начело на всичко, което правим“.
В отговор на новината анализаторите от Vertical Research Partners посочват, че „макар загубата на служебна позиция рядко е повод за празнуване, ние смятаме, че това вероятно е мъдър ход от страна на борда на директорите на Boeing“.
„Много от клиентите, доставчиците и други заинтересовани страни на Boeing вероятно са загубили доверие в компанията. Промяната във висшия мениджмънт е добра първа стъпка в справянето с безбройните проблеми на компанията“, допълват анализаторите от инвестиционното дружество.
Въпреки това Vertical Research Partners смята, че "основното парче, което липсва в пъзела, е кой ще бъде следващият главен изпълнителен директор".
Politico припомня, че Калхун стана главен изпълнителен директор след оставката на Денис Мюленбърг заради катастрофите с модела 737 MAX през 2018 г. и 2019 г., при които загинаха 346 души и породиха множество федерални разследвания и съдебни дела.
В началото на годината регулатори по света спряха самолетите Boeing 737 MAX 9 за проверки за безопасност, след като самолет на Alaska Airlines, превозващ пътници, беше принуден да кацне аварийно заради инцидент във въздуха. Част от фюзелажа от лявата страна на самолета се е откъснала по време на издигането на самолета след излитане от Портланд, щата Орегон.
При последващи проверки United Airlines обяви, че е открила разхлабени болтове при проверка на тапите на вратите на приземените самолети от същия модел.
В последствие Федералната агенция за гражданско въздухоплаване на САЩ (FAA) забрани на Boeing да разширява производството на най-продаваните си теснофюзелажни самолети 737 MAX заради проблеми с качеството.