IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Завръщането на сомалийските пирати засилва натиска върху корабната индустрия

Набезите натрупват рискове и разходи за корабните компании

16:22 | 24.03.24 г.
Група на морските полицейски сили на Пунтланд, патрулиращи в Аденския залив с бърза лодка по време на медийна обиколка в сомалийския полуавтономен регион, в Аденския залив, Сомалия, 23 ноември 2023 г. Снимка: EPA/Daniel Irungu
Група на морските полицейски сили на Пунтланд, патрулиращи в Аденския залив с бърза лодка по време на медийна обиколка в сомалийския полуавтономен регион, в Аденския залив, Сомалия, 23 ноември 2023 г. Снимка: EPA/Daniel Irungu

Катер с повече от дузина сомалийски пирати на борда се приближава към притежаван от Бангладеш кораб за насипни товари. Екипажът на кораба „Абдула“ изпраща сигнал за помощ и се е свързал и с „горещата“ линия за спешни случаи.

Никой обаче не стига до тях навреме. Пиратите се качват на борда на кораба, стрелят предупредително и взимат капитана и втория офицер за заложници, казва главният офицер Атик Ула Хан в аудио съобщение, изпратено до собствениците на кораба и цитирано от „Ройтерс“.

„По милостта на Аллах досега никой не е пострадал“, казва Хан в съобщението, записано преди пиратите да вземат телефоните на екипажа. Компанията е споделила записа с „Ройтерс“.

Седмица по-късно „Абдула“ е закотвен край бреговете на Сомалия. Той е последната жертва на възраждането на пиратството, което международните военноморски сили смятаха, че са овладели.

Нарастващи рискове

Набезите натрупват рискове и разходи за корабните компании, които се добавят към ударите с дронове и ракети от йеменските бунтовници хути в Червено море.

Повече от 20 опита за отвличания от ноември 2023 г. насам доведоха до повишаване на цените за въоръжени охранители и застрахователно покритие и повишиха спектъра от възможни плащания на откуп, според петима представители на индустрията.

Членове на сомалийска банда са коментирали пред „Ройтерс“, че се възползват от разсейването, осигурено от ударите на хутите на няколкостотин морски мили на север, за да се върнат към пиратството, което затихна за почти десетилетие.

„Те се възползваха от този шанс, защото международните военноморски сили, които действат край бреговете на Сомалия, свиха операциите си“, казва пиратски финансист с псевдоним Исмаил Исе. Той казва, че е помогнал за финансирането на отвличането на друг кораб за насипни товари през декември миналата година.

Той разговаря с „Ройтерс“ по телефона от Хул Анод, крайбрежен район в полуавтономния североизточен регион на Сомалия Пунтланд, където корабът „Руен“ беше държан в продължение на седмици.

Въпреки че заплахата не е толкова сериозна, колкото беше през 2008-2014 г., регионални служители и представители на корабната индустрия са загрижени, че проблемът може да се задълбочи. „Ако не спрем това, докато е още в начален стадий, проблемът може да стане също толкова голям, колкото беше тогава“, казва президентът на Сомалия Хасан Шейх Мохамуд пред „Ройтерс“.

Наскоро индийски военноморски кораб прихвана и освободи „Руен“, с който сомалийски пирати се осмелиха да излязат отново в морето. Мисията на Европейския съюз за борба с пиратството, EUNAVFOR Atalanta, каза, че пиратите може да са използвали кораба като стартова площадка за атака срещу пакистанския „Абдула“.

Индийският флот съобщи, че всичките 35 пирати на борда са се предали, а 17-те заложници са били спасени без наранявания.

Сайръс Моди, заместник-директор на отдела за борба с престъпността на Международната търговска камара, коментира, че намесата на индийския флот, който е разположил най-малко дузина военни кораби източно от Червено море, може да има важен възпиращ ефект.

Нарастващи разходи

Водните пътища край Сомалия са сред най-натоварените в света. Всяка година около 20 000 кораба, превозващи всичко - от мебели и облекло до зърнени храни и гориво, преминават през Аденския залив на път за и от Червено море и Суецкия канал, най-краткият морски път между Европа и Азия.

В пика на нападенията през 2011 г. сомалийските пирати предприеха 237 атаки и държаха стотици заложници, според данни на Международното морско бюро. Групата за наблюдение Oceans Beyond Piracy изчислява, че техните дейности струват на световната икономика около 7 млрд. долара, включително стотици милиони долари, платени като откупи.

Текущите атаки са доста по-малко, като пиратите се насочват предимно към по-малки плавателни съдове във води, в които няма толкова патрули, казват мениджъри морски риск и застрахователи. От ноември досега сомалийските пирати успешно са заловили най-малко два товарни кораба и 12 риболовни кораба, според данни на EUNAVFOR.

Мисията, която към февруари идентифицира до пет пиратски групи за действие, активни в източния Аденски залив и Сомалийския басейн, предупреждава, че краят на сезона на мусоните този месец може да насочи групите още по на юг и на изток.

Техните набези разшириха зоната, в която застрахователите налагат допълнителни премии за военен риск на корабите. Тези премии стават все по-скъпи за пътувания през Аденския залив и Червено море и добавят стотици хиляди долари към цената за типично седемдневно пътуване, според представители на застрахователната индустрия.

Нарастващото търсене на частна въоръжена охрана също повишава цените. Разходите за наемане на екип за три дни скочиха с около 50% през февруари спрямо януари до между 4000 и 15 000 долара, според източници, запознати с морската сигурност.

Не се съобщава за плащания на откуп, но финансистът на пиратите Исе и друг източник, запознат с въпроса, казват, че са проведени преговори за изплащане в милиони долари за освобождаването на кораба „Руен“. Говорител на българската компания собственик на кораба посочва, че не може да коментира преговорите за откуп, но изразява благодарността си към индийския флот за освобождаването на моряците и плавателния съд.

Говорител на собственика на пакистанския „Абдула“, SR Shipping, казва, че пиратите са се свързали с тях чрез трета страна, но компанията не е получила искане за откуп.

Ограничени ресурси

Експерти по сигурността твърдят, че няма доказателства за преки връзки между хутите и сомалийските пирати, въпреки че Исе казва, че пиратите са били вдъхновени от атаките на милицията.

EUNAVFOR, Държавният департамент на САЩ и британският флот посочват, че са се ангажирали да помогнат на Сомалия да се справи с пиратството. Те не са отговорили на въпросите дали патрулите в момента са малко и дали ще отделят допълнителни ресурси.

Друг проблем пред патрулите в района е отпадането през 2022 г. на резолюция на ООН, която разрешава на чуждестранни кораби да патрулират във водите на Сомалия. Според президента на страната ключът към ограничаването на заплахата е укрепването на капацитета на правоприлагащите органи на Сомалия в морето и на сушата, „а не изпращането на много международни кораби“.

Според данни на сомалийското правителство бреговата охрана има 720 обучени членове, но само една от четирите ѝ лодки е функционална. Столицата Могадишу, Пунтланд и отцепилият се регион Сомалиленд също имат сили на морската полиция с ограничени ресурси.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:22 | 24.03.24 г.
Най-четени новини
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

Финанси виж още