Аерокосмически инженер смята, че знае как да трансформира възобновяемата енергия: изграждайки най-големия самолет в света, разказва Wall Street Journal.
Марк Лундстрьом – завършил Масачузетския технологичен институт и стипендиант на Rhodes, е прекарал над 7 години с инженерен екип, проектирайки гигантски товарен самолет – WindRunner. Ако бъде завършен, това ще бъде най-големият самолет по дължина и обем на товара.
Целта на самолета е да пренася перки на вятърни турбини с дължината на футболни игрища. Перките, сред най-дългите в света, в момента се използват само за крайбрежни проекти заради ограниченията при транспортирането им по суша. Отварянето на огромни участъци земя за най-големите турбини може да трансформира вятърната енергия, при която се наблюдава забавяне на новите наземни проекти в САЩ и ценови сътресения за крайбрежни проекти.
Резултатът ще бъде базирани на сушата вятърни енергийни инсталации, като върхът на перката ще е с около 90 метра над сегашната средна стойност. Такива проекти биха произвеждали около два пъти повече енергия спрямо настоящите инсталации на сушата и би било възможно да бъдат реализирани на повече места.
Базираният в Боулдър, щата Колорадо, стартъп на Лундстрьом Radia пази дизайна в тайна от години. Сега компанията казва, че са минали повече от половината от 8-те години, които според изчисленията са нужни, за проектирането, изграждането и сертифицирането на самолета WindRunner.
Снимка: Radia
Лундстрьом основава Radia през 2016 г., търсейки начини да съчетае космонавтиката с енергийния преход, когато разбира, че доставянето на огромните перки е сред най-трудните логистични задачи в енергийния бизнес.
Днешните вятърни перки за офшорни проекти не могат да се използват лесно на сушата, тъй като не могат да бъдат местени с железопътен транспорт или камион. Те са твърде големи за повечето завои и твърде широки, за да минат под мостове и светофари. Транспортирането им в морето изисква специализирани кораби.
Radia е привлякла 104 млн. долара и се оценява на 1 млрд. долара, според PitchBook. Служителите и съветниците включват настоящи и бивши ръководители на Boeing, Федералната администрация по авиация, комунални услуги и разработчици на възобновяема енергия. Поддръжниците включват петролния гигант ConocoPhillips и компаниите за рисково финансиране Caruso Ventures, Capital Factory и Good Growth Capital.
WindRunner има гуми, стигащи до раменете на човек, и може да каца върху отъпкана писта, дълга 1800 метра, която ще трябва да бъде построявана за всеки проект. Лундстрьом казва, че проектите ще включват около 25 от свръхголемите наземни турбини, които той предвижда да бъдат печеливши.
Първият клиент на Radia е голям независим производител на електроенергия, закупил 1-гигаватов проект в Невада.
По-голямото е по-добро, когато говорим за вятъра. По-големите перки могат да улавят повече вятър, а перките на по-високите кули са там, където ветровете са по-постоянни. Това увеличава електроенергията в рамките на повече часове от деня, дори в райони с по-ниска средна скорост на вятъра.
Radia изчислява, че по-големите турбини биха могли да намалят разходите за енергия с до 35% и да увеличат постоянството на производството на електроенергия с 20% в сравнение с днешните турбини на сушата.
Вятърът осигурява около 10% от широкомащабното производство на електроенергия в САЩ през 2022 г. Вятърната енергия е основен източник на електроенергия в централната част на страната, особено в Айова, Илинойс, Тексас, Оклахома и Канзас.
Миналата година е била най-бавната откъм изграждането на нови вятърни инсталации от десетилетие, тъй като проектите са изправени пред проблеми като несигурност на политиката и бариери при разполагането, посочва Американската асоциация за чиста енергия. Производителите са изправени пред проблеми с надеждността на най-големите си продукти, най-вече произтичащи от проблеми с контрола на качеството.
Планираният самолет би могъл да побере по една голяма перка с размер за офшорни турбини или да носи до четири по-къси перки. Лундстрьом смята, че WindRunner може да се ползва и с други цели – например преместване на голямо оборудване за военната или петролната и газовата индустрия.