IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

България получи "зелена светлина" от ЕК за пътя през Кресненското дефиле

Това ще даде възможност да се започне работата по последния участък на аутобана между Крупник и Кресна

18:40 | 01.03.24 г.
Снимка: Надежда Пеева, БГНЕС
Снимка: Надежда Пеева, БГНЕС

България получи „зелена светлина“ от Европейската комисия за проектиране и строителство на платното от Кулата към София извън Кресненското дефиле. Одобрен е Източният вариант на еднопосочното платно от Кулата към София извън Кресненското дефиле с габарит от 10,50 м, съобщи Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).

Това ще даде възможност да започне работата по последния участък на аутобана между Крупник и Кресна. Ще се работи и за второ трасе извън дефилето в посока София – Кулата.

Правителството възложи на министрите на регионалното развитие и благоустройството и на транспорта и съобщенията да предприемат необходимите действия за проектиране и изграждане на Лот 3.2. Предстои да започне работата по проектирането и строителството на трасето в посока Кулата – София по източния склон на Кресненския пролом.

Възлага се и прединвестиционно проучване за ново трасе в посока София – Кулата извън Кресненското дефиле.

Предвижда се да не се предприемат действия за изпълнение на дясно платно от София към Кулата на Лот 3.2. на АM „Струма“ по трасето на съществуващия път Е-79 преди да се разгледат възможните алтернативни.

Трасето на магистрала „Струма“ през Кресненското дефиле е обект на спорове от години. Първоначалният план беше  да се прокопае най-дългият шосеен тунел в Европа с дължина 15 км, но той се оказа твърде скъп, а и не срещна одобрение сред строителните компании у нас. След това проектното трасе на този най-сложен участък от магистрала „Струма“ беше променено и предвиждаше в посока Гърция колите да се движат по досегашния път, който само да се реновира, а в обратна посока да се направи източен обход на Кресненското дефиле с пет тунела и 12 моста. Проектът трябваше да се финансира с европейски средства, но заради оспорване в съда на Оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС) от екологични организации възникна проблем с усвояването на парите заради изтичащата оперативна програма. Наложи се България да оттегли искането си за средствата и да ги пренасочи за довършването на магистрала „Европа“.

В края на мналата година регионалният министър Андрей Цеков заяви, че строителството на трасе на магистрала „Струма“ извън Кресненското дефиле може да започне след становището на Европейската комисия по темата, като вече има оценка на въздействието и са предвидени средства от държавния бюджет. Цеков посочи, че има сключен договор за изграждане на трасе извън дефилето, като то трябва да бъде завършено 2029 г. Предизвикателството, което остава, е за избор на второ трасе извън дефилето, за да се изведе целият трафик към и от Гърция извън Кресненското дефиле, а сегашният път да остане с локално значение.

Миналия месец беше пуснато движението през най-дългия пътен тунел в страната - "Железница", който също е част от автомагистрала "Струма".

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:29 | 01.03.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

Финанси виж още