Американски и европейски авиокомпании се прицелват в още по-високи печалби тази година благодарение на по-скъпи билети в опит да изстискат каквото могат от бума на пътуванията след Covid и да смекчат по-високите разходи на фона на продължаващия недостиг на самолети, коментират инвеститори и ръководители в индустрията, цитирани от Ройтерс.
Големите авиокомпании са под натиск да осигурят повече полети, за да отговорят на търсенето, но изпитват затруднения заради забавяне на доставки на нови самолети от Airbus и Boeing и приземяването на самолети, използващи двигатели на RTX заради възможни дефекти.
От своя страна, затегнатите доставки задържат цените на билетите високи и позволяват на авиокомпаниите да прехвърлят на потребителите по-големите разходи за гориво, работна ръка и поддръжка.
Това тласна средните приходи от пътник, които са показател за доходност в индустрията и за ценовата сила на авиокомпаниите, до 6,2% миналата година, четвърта поредна година на ръст, сочат данни на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA). Очаква се доходността да нарасне още през 2024 г. макар и с по-бавен темп от около 1,8%, прогнозира IATA.
Доходността на европейските авиокомпании това лято, най-натоварения период от годината, ще надхвърли нивата от миналата година, достигайки 8,5%, и ще нарасне още повече през 2025 г., тъй като търсенето на пътувания продължава наред със забавянето на доставки на самолети, прогнозира Bernstein.
Анализаторът на компанията Тобиас Фром счита, че търсенето ще нарасне с около 15%-20% това лято спрямо 2019 г., докато капацитетът на авиокомпаниите почти не се е променил.
„По-високите цени на билетите това лято ще продължат да повишават печалбите. Авиокомпаниите ще генерират повече средства, тъй като клиентите все още са склонни да плащат повече“, коментира Джейми Линдзи, авиационен инвеститор от компанията Artemis Investment.
Допитвания до анализатори, ръководители и инвеститори и данни за цените показват устойчивост на авиокомпаниите при възстановяването им от пандемията, когато самолетите бяха приземени, границите – затворени, и те поеха дълг за милиарди, за да се задържат над водата.
Те също така изтъкват възобновеното внимание на клиентите към пътувания и преживявания след месеците на ограничения заради пандемията. Явлението беше наречено „пътуване за отмъщение“.
Доходността на нискотарифната авиокомпания Wizz Air се очаква да нарасне това лято със същия темп като през 2023 г., въпреки че капацитетът ще остане без промяна, отбелязва управляващият директор на Великобритания Марион Жофроа.
„Ако капацитетът е ограничен, тогава цените растат“, казва тя, без да дава подробности за размера на увеличенията.
Цените на самолетните билети при туристически компании в САЩ през януари бяха най-високите за месеца, сочат данни на Airlines Reporting Corp. Средната цена на билет е нараснала с 3% спрямо година по-рано.
От 2019 г. насам цените на билетите в Северна Америка са се повишили с 30%, а цените в Европа са нараснали с 25 на сто, сочат данни на компанията ForwardKeys.
Резервациите за лятото ще бъдат гореща тема, когато IAG, собственик на British Airways, и Air France-KLM обявят резултатите си за 2023 г. на 29 февруари. Очаква се те да отчетат по-висока оперативна печалба, сочи анализ на LSEG.
Нискотарифните авиокомпании в Европа Ryanair и EasyJet заявиха, че резервациите им за лятото са много силни, макар че Ryanair беше по-сдържана заради проблеми с продажбите през онлайн туристически платформи.
Оперативната печалба на Delta вероятно ще нарасне с 3% до 6,5 млрд. долара през 2024 г., сочи консенсусна оценка на LSEG, а според прогнозите печалбата на United Airlines ще остане напроменена на ниво от 5,1 млрд. долара.
До момента повишаването на цените на билетите не е пречка за търсенето. United съобщи, че резервациите и доходността по трансатлантически маршрути вероятно ще останат силни тази година.
Пътуванията в Китай, един от последните пазари, които излязоха от блокадите, също се възстановяват, като приходите от туризъм растат над нивата преди пандемията по време на празниците около Лунната нова година през 2024 г.
„С която и авиокомпания да говорите в момента, тя ще ви каже, че резервациите ѝ за лятото изглеждат добре“, казва Пол Чарлз, основател на PC agency.
Докато перспективите пред икономиката изглеждат стабилни, потребителите може да продължат да понасят високите цени, считат инвеститори и анализатори. Но някои от тях се притесняват, че тенденцията може да отслабне, особено с изпадането на Япония, Великобритания и Германия в рецесия.
Операторите на хотели Hilton Worldwide и Marriott International, както и онлайн туристическата агенция Expedia вече сигнализираха за край на „пътуванията за отмъщение“.
„Ако трудовите пазари продължат да се влошават, това може да се отрази на търсенето“, казва Маделин Ронер, портфолио мениджър в компанията DWS Smart Industrial Technologies, която инвестира в Lufthansa и TUI.