Гръцки корабни компании са инвестирали 27 млрд. долара в нови и употребявани кораби през миналата година в рамките на усилията им за обновяване на флотилията им. Страната е на първо място в света по обем на инвестициите в кораби през 2023 г., съобщава гръцкият вестник Kathimerini.
Инвестициите в нови кораби, направени от гръцки компании през 2023 г., са били насочени към 267 кораба, като това е вторият по големина брой след 388 кораба, поръчани през 2013 г., а стойността им е достигнала 17,1 млрд. долара, сочат данни на компанията Clarksons.
В същото време гръцки корабни компании са купили още 235 кораба от вторичния пазар, показват данните на компанията Allied Quantum Sea. Други източници от корабната индустрия считат, че стойността на тези кораби втора ръка, закупени от гръцки корабни компании, е възлязла на 9 млрд. долара.
Освен това гръцки компании са пристъпили към продажби на близо 270 от по-старите си кораби, като те са възлезли на около 7 млрд. долара. Голяма част от приходите са били инвестирани в закупуването на нови или употребявани плавателни съдове.
Гръцките поръчки на нови презокеански кораби са нараснали с 60% спрямо 2022 г. и са изстреляли гръцките корабни компании на първо място в света преди японските и китайските компании, които в предишните години заемаха водещите две места сред клиентите на корабостроителниците.
По данни на Clarksons както китайските, така и японските компании са намалили поръчките си спрямо предходната година. Поръчките на гръцките компании в корабостроителниците през 2023 г. съставляват дял от 16% от общите поръчки на стойност 115 млрд. долара, направени от корабособственици в цял свят.
Повечето гръцки поръчки с общ капацитет от 26,6 млн. тона товароподемност са били насочени към танкери, а на второ място са товарните кораби.
Големият ръст на гръцките инвестиции в нови кораби се случва на фона на намаляването на японските инвестиции с 11% до 16,3 млрд. долара и на китайските с 34 на сто до 15,8 млрд. долара.
Това е помогнало на Европа да изпревари Азия за първи път от 2018 г. насам по инвестиции в нови кораби с 53,6 млрд. долара спрямо 45,6 млрд. долара за Азия.
Анализаторът на Clarksons Стивън Гордън отбелязва, че гръцките корабни компании може да увеличат още инвестициите си в нови кораби.