Един от най-бляскавите бонуси на това да си мениджър отново е под светлините на прожекторите след началото на пандемията: пътуването за лични нужди с частния самолет на компанията.
Фирмите в индекса S&P 500 са похарчили 65 млн. долара, за да могат мениджърите им да използват корпоративни самолети за лични пътувания през 2022 г. – ръст с около 50% спрямо предпандемичните нива, показва анализ на Wall Street Journal. Ранните признаци показват, че тенденцията е продължила и през миналата година.
Като цяло броят на големите компании, които предлагат тази услуга, е нараснал с 14% от 2019 г. до 216 през 2022 г., показват данни на Equilar. Броят на мениджърите, получаващи безплатни полети, е нараснал с близо една четвърт до 472 души.
Повечето компании съобщават за възнагражденията и бонусите на мениджърите си през пролетта.
Гигантът Meta Platforms е похарчил 6,6 млн. долара през 2022 г. за лични полети на главния изпълнителен директор Марк Зукърбърг и тогавашният му първи човек Шерил Сандбърг, което е с 55% повече спрямо 2019 г., показват данни на WSJ.
Частните самолети от дълго време символизират корпоративен успех и – за критиците – разточителство. Компаниите обикновено казват, че този вид пътувания е по-безопасен, по-здравословен и по-ефективен.
Разходите за лични полети на мениджъри със служебни самолети в компаниите, отчитащи най-големи разходи за този вид бонус (2015-2022 г.). Графика WSJ
Компаниите отчитат разходите за самолетни пътувания, които не могат да класифицират като свързани с бизнеса, включително пътувания за срещи на борда на други компании или такива от по-далечни точки. Някои фирми дават на мениджърите си фиксирано количество в часове или долари за лични пътувания и изискват компенсации, ако бъдат превишени.
Сумите като цяло имат малък финансов ефект върху повечето големи корпорации, дори и годишно разходите за самолетни пътувания да надвишават милиони долари. Според критиците безплатните полети са сигнал, че директорите са прекалено склонни да угодят на топ мениджърите си.
„Голямото мнозинство от компании в S&P 500 не предлагат такъв бонус“, казва Розана Ланди Уейвър, анализатор на неправителствената група за защита на акционери As You Sow, която изготвя годишен списък на главните изпълнителни директори, чиито заплати смята за необосновано големи.
PepsiCo е похарчила 776 хил. долара за лични полети на мениджъри през 2022 г., двойно на това, което е платила през 2019 г. Две трети от разходите са били за полети на главния изпълнителен директор Рамон Лагуарта, от когото се изисква да използва самолета на компанията от съображения за сигурност и ефективност. В интервю от миналата пролет Лагуарта заяви, че понякога завършва бизнес пътувания в Европа с полет до родната си Барселона, за да посети майка си, която почина по-късно същата година.
Говорител на PepsiCo заяви, че политиката на компанията позволява използването на самолета ѝ за пътуване до по-отдалечени места.
Но използването на фирмения самолет за лични нужди може да предизвика засилен контрол от страна на инвеститори и регулатори. Това стана причина и за отстраняването на председателя на придобитата от UBS швейцарска банка Credit Suisse през 2022 г.
През юни производителят на инструменти Stanley Black & Decker уреди повдигнати обвинения от Комисията по ценните книжа и борси (SEC) на САЩ за неотчетени 1,3 млн. долара под формата на бонуси за четирима мениджъри и един директор – най-вече използването на фирмения самолет – от 2017 г. до 2020 г. През 2020 г. Hilton Worldwide Holdings уреди обвинения, повдигнати от SEC, за неотчетени 1,7 млн. долара бонуси за четири години, които се дължат отчасти на занижено отчитане на разходите за лични полети на главния изпълнителен директор Кристофър Насета с 87% през две от тези години. Hilton плати глоба от 600 хил. долара.
И двете компании уредиха въпроса, без да признават или отричат вина.
Разходите за лични пътувания на персонала са отчели по-голям ръст от този при трафика на частни фирмени самолети. Кацанията и излитанията са нараснали с 19% от 2019 г. насам, след като – без изненада – намаляха драстично през 2020 г., показват данни на американската федерална авиационна служба. Корпоративните разходи за този вид бонус са се увеличили с 52%, установява WSJ.
По-високите цени на горивата през 2022 г. също са допринесли за увеличаването на разходите и през миналата година не е имало много признаци за забавяне на тенденцията. От 15-те компании в състава на S&P 500, които са отчели разходи за този вид привилегия през фискалната година, завършила през второто полугодие на 2023 г., десет посочват, че са увеличили разходите. Налице са и три, които не са отчели подобна услуга предишната година, показват отчети.
В същото време 16 компании, които са започнали да плащат за лични полети по време на пандемията, са спрели да го правят. Допълнително 31 компании са продължили този вид разходи и през 2022 г., като средно са били отделяни по 124 хил. долара. Accenture, Palo Alto Networks Live Nation Entertainment са отчели по над 500 хил. долара.
През 2020 г., първата пълна година на Джули Суийт като главен изпълнителен директор, Accenture е платила за нейни лични полети 200 хил. долара, които е удвоила следващата година. Accenture е увеличила тавана на разходите до 600 хил. долара през годината, завършила на 31 август, когато е похарчила 575 хил. долара за личните полети на Суийт, става ясно от документи, публикувани през декември.
Компаниите, които са предлагали този вид бонус и през 2019 г., отговарят за по-голяма част от последния ръст на разходите, посочват от WSJ.
Шерил Сандбърг и Марк Зукърбърг през 2021 г. Снимка: Kevin Dietsch/Getty Images
Meta, например, е похарчила близо 11 млн. долара за лични полети на Зукърбърг и Сандбърг от 2015 г. до 2019 г. и още 13,3 млн. долара за следващите три години. Платените от компанията пътувания на Зукърбърг включват и полети на самолета, който е негова собственост и който Meta използва за бизнес пътувания, плащайки 523 хил. долара през 2022 г. Собственикът на социалната мрежа Facebook спря да плаща за личните полети на Сандбърг, когато тя се оттегли от поста през септември 2022 г., но остана в борда на Meta.
Говорители на Meta и Сандбърг са отказали допълнителен коментар.
Главните изпълнителни директори са били отговорни за повечето разходи за лични полети, съставлявайки половината от мениджърите, получаващи този вид бонус през 2022 г. и две трети от разходите като цяло, показват данните на Equilar.
В някои компании други мениджъри съставляват по-голям дял от разходите. Четирима изпълнителни вицепрезиденти на Norfolk Southern отговарят за малко над половината от 370 хил. долара, похарчени за лични полети през 2022 г., показват документи. Главният изпълнителен директор Алън Шоу отговаря за останалото. От компанията не са отговорили на запитване за коментар.