Това обаче са краткосрочни решения. В дългосрочен план основното решение на хроничния недостиг на вода ще бъде да се прегради река Индио и след това да се пробие тунел през планина, за да се прекара прясна вода от езерото Гатун, основният източник на вода за канала. Проектът, заедно с допълнителни мерки за консервация, ще струва около 2 млрд. долара, изчислява Кордоба. Той казва, че ще отнеме поне шест години, за да се изгради язовир и да се запълни. Инженерният корпус на армията на САЩ провежда проучване за осъществимост на проекта.
Язовирът на река Индио ще увеличи трафика на кораби с 11 до 15 на ден, достатъчно, за да поддържа най-големия източник на пари в Панама да работи с пълен капацитет, като същевременно гарантира прясна вода за Панама Сити, където предприемачите издигнаха своеобразно копие на Маями от блестящи небостъргачи през последните две десетилетия. Страната ще трябва да прегради още повече реки, за да гарантира вода до края на века.
Всички тези проекти ще се нуждаят от одобрението от Конгреса. Същевременно хилядите фермери и животновъди, чиито земи ще бъдат наводнени за изграждането на бъдещия язовир, вече се организират, за да му се противопоставят.
Това не е първият път, когато панамците се обединяват, за да отблъснат голяма инфраструктурна инициатива. Миналата година протестиращите редовно блокираха пътища, след като правителството се задейства, за да предпази операциите на медната мина на First Quantum Minerals Ltd., която струва 10 млрд. долара. Оттогава властите казаха, че ще затворят мината, проект, който мнозина смятат за екологична катастрофа.
38-годишната Елизабет Делгадо живее в последната къща по пътя към река Индио. Нейният имот ще е от първите, които ще бъдат наводнени, ако язовирът бъде построен. По време на големи бури Индио се надига достатъчно, за да се приближи на няколко метра до нейния небоядисан дървен дом, където семейството ѝ живее от ориза, живовляка и маниоката, които отглеждат. Тя няма никакво намерение да се мести.
„Как ще оцелеем някъде другаде, където няма да знаем какво да правим?“, казва Делгадо. „Казаха ни, че ще трябва да си тръгнем, но смятаме да останем тук, на земята си“, добавя тя.
Другото потенциално решение определено е по-експериментално. През ноември малък самолет, управляван от Weather Modification Inc., базирана в Северна Дакота, пристигна в Панама, за да тества "засяването" на облаци, процес на имплантиране на големи солни частици в облаците, за да се увеличи кондензацията, която създава дъжд. Методът обаче се използва успешно предимно в сух климат, а не в тропически страни като Панама.
Някои спедитори изразяват разочарование, че администрацията на канала не действа по-бързо, за да се справи с ниските нива на водата.
„В Панама не са предприети значителни инфраструктурни проекти за увеличаване на снабдяването с прясна вода“, пише в писмо, видяно от Bloomberg, Джеръми Никсън, главен изпълнителен директор на японската компания за контейнерни превози Ocean Network Express Holdings Ltd., или ONE, до панамския президент Лаурентино Кортизо Коен „Искрено се надяваме, че ще бъдат предприети някои спешни действия“, допълва се в писмото.
Президентският дворец на Панама не е отговорил на искане за коментар на писмото.
Комбинацията от изменението на климата и разширяването на инфраструктурата са в основата на проблемите на канала. Органът на канала завърши нов комплект шлюзове през 2016 г., за да увеличи трафика и да бъде в крак с нарастващия размер на товарните кораби. Това, което не направи, беше да построи нов язовир, за да изпомпва достатъчно вода. Тогава удари сушата. Към ноември 2023 г. е била най-сухата година в историята на остров Баро Колорадо в езерото Гатун, според Стив Пейтън, директор на програмата за физически мониторинг в Института за тропически изследвания "Смитсониън".
преди 11 месеца Каналът е изцяло от полза за САЩ - какво чакат ? Да се хващат и да го оправят/ремонтират. отговор Сигнализирай за неуместен коментар