IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Спасяването на Панамския канал, ако изобщо е възможно, ще отнеме години и ще струва милиарди

Съоръжението е пример за това как климатичните промени и сушата променят глобалната търговия

18:08 | 07.01.24 г. 2
Снимка: Diego Giudice/Bloomberg News
Снимка: Diego Giudice/Bloomberg News

Останките от потопена гора разказват колко лоши са нещата в района на засегнатия от суша Панамски канал.

На няколкостотин метра от масивните кораби, превозващи стоки по целия свят, пънове се издигат над линията на водата. Те са всичко, което е останало от гора, наводнена преди повече от век, за да се създаде каналът. Не е необичайно тези пънове да са над водата в разгара на сухия сезон, но сега, непосредствено след дъждовния период, те трябва да са напълно потопени.

Останките от гората са видимо напомняне за това как сухите условия са осакатили воден път, който обработва 270 млрд. долара годишно в световната търговия. И няма лесни решения. Администрацията на Панамския канал претегля потенциални решения, които включват изкуствено езеро за изпомпване на вода в канала и различни методи за увеличаване на валежите, но и двата варианта ще отнемат години за прилагане, ако изобщо са осъществими.

Тъй като нивото на водата стои на 1,8 метра под нормалното, властите на канала ограничиха броя на плавателните съдове, които могат да преминават. Ограниченията, наложени в края на миналата година, бяха най-строгите от 1989 г., когато каналът беше затворен, след като САЩ нахлуха в Панама, за да свалят от власт нейния де факто владетел Мануел Нориега. Някои спедитори плащат милиони долари, за да прередят нарастващата опашка, докато други предприемат по-дълги и по-скъпи маршрути около Африка или Южна Америка.

Ограниченията бяха леко разхлабени поради по-дъждовния от очакваното ноември, но при 24 кораба на ден максимумът все още е доста под дневния капацитет преди сушата от около 38 кораба. Тъй като сухият сезон се задържа, задръстването около канала се очаква да се влоши отново.

„Като канал, като държава, ние трябва да предприемем някои мерки, защото това не е приемливо“, каза в интервю Ерик Кордоба, мениджър на водния отдел към органа на канала. „Трябва да калибрираме системата отново", допълва той.

Трудностите на канала отразяват как изменението на климата променя глобалните търговски потоци. Миналата година сушата създаде затруднения по река Мисисипи в САЩ и Рейн в Европа. В Обединеното кралство покачващите се морски нива повишават риска от наводнения по Темза. Топенето на ледовете създава нови морски маршрути в Арктика.

При нормални обстоятелства Панамският канал обработва около 3% от обемите на световната морска търговия и 46% от контейнерите, движещи се от Североизточна Азия към Източното крайбрежие на САЩ. Каналът е най-големият източник на приходи в Панама - през 2022 г. постъпленията възлизат на 4,3 млрд. долара.За да позволи преминаването на 24 кораба на ден през сухия сезон, каналът ще изпуска вода от езерото Алахуела, което е вторичен резервоар за съоръжението. Ако дъждовете започнат да се увеличават през май, каналът може да започне да увеличава трафика, смята Кордоба.

Последна актуализация: 02:22 | 15.01.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

1
rate up comment 3 rate down comment 0
Dani_2077
преди 10 месеца
Каналът е изцяло от полза за САЩ - какво чакат ? Да се хващат и да го оправят/ремонтират.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още