Краткосрочните тарифи за контейнерни превози между Азия, Европа и САЩ се покачват поради намаления капацитет, причинен от продължаващите заплахи за товарните кораби в Червено море.
Спот тарифата за доставка на стоки в 40-футов контейнер от Азия до Северна Европа сега надхвърля 4 хил. долара, което е със 173% повече в сравнение с цената от средата на декември – малко преди да започнат нападенията в региона, пише Bloomberg, като се позовава на данни на платформата за резервиране и плащане на товари Freightos.com.
Разходите за стоки от Азия до Средиземноморието са се увеличили до 5175 долара, според данните. Някои превозвачи са обявили и цени над 6 хил. долара по този маршрут, които ще се прилагат от средата на януари.
Цените от Азия до източното крайбрежие на Северна Америка са се повишили с 55% до 3900 долара за 40-футов контейнер.
Услугите от Азия до Северна Европа и до Средиземноморието струват над два пъти по-скъпо в сравнение с януари 2019 г., но все още са доста под върховете, достигнати по време на пандемията, казва Джуда Ливайн, ръководител изследвания във Freightos.
Скокът на цените идва като последица от резкия спад на трафика през Суецкия канал. През последните дни трафикът по маршрута се свива с 28% на годишна база, тъй като плавателните съдове поемат по по-дългия маршрут покрай Южна Африка, за да избегнат нападенията на йеменските бунтовници, подкрепяни от Иран. Този дял съответства на 3,1% от световната търговия, която се отклонява от Червено море, според данни на платформата PortWatch на Международния валутен фонд (МВФ).
Бунтовниците хути (или хуси – б.ред.) казват, че преследват всички кораби, които имат връзка с Израел. Това твърдение обаче изглежда все по-несъстоятелно.
Междувременно взривовете близо до гроба на иранския командир Касем Солеймани, които убиха над 100 души, заплашват да разширят конфликта в Близкия изток. Техеран твърди, че атаките са извършени, за да накажат позицията му срещу Израел, въпреки че САЩ отричат Вашингтон и Тел Авив да са замесени. В четвъртък "Ислямска държава" пое отговорността за двете експлозии в Иран.
„Спедиторите започват да изтеглят обеми, за да компенсират по-дългото време за транспорт и в подготовка на празненствата в Китай за китайската Нова година в началото на февруари. Това може да увеличи риска от забавяния“, коментира Ливайн.
МВФ определя Червено море като „системно важен“ корабен път, който обслужва повече от 19 хил. плавателни съдове годишно. Намален трафик се наблюдава от 16 декември, казва се в бележка на базираната във Вашингтон институция.
За собствениците на товари основният риск е разходите за морски транспорт да останат високи и да не им оставят място за маневриране, когато договарят цени в дългосрочни договори, което обикновено се случва между март и май. Повечето морски товари се движат по тарифите, определени в тези договори.
Въздействието надхвърля сектора на контейнерите. Петролните танкери и корабите, които превозват рафинирани горива, също увеличават цените – за превоз от Средиземно море до Япония през канала цените се увеличават от около 8 хил. долара на ден в началото на декември до 26 хил. долара тази седмица.