IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Какви са последствията за индустриите от хаоса в Червено море

Корабите трябва да изминават по-дълги разстояния до целта си, а компаниите за превоз спират някои от курсовете си

13:54 | 20.12.23 г.
Снимка: Bloomberg
Снимка: Bloomberg

Част от световното корабоплаване вече избягва Червено море след поредица от нападения срещу плавателни съдове по ключовия воден път, който е жизненоважен за транспортирането на всичко - от петрол до въглища и телевизори, пише Bloomberg.

Откакто нападенията зачестиха миналия месец, най-малко 13 кораба са станали обект на атаки в района. Според компанията за сигурност Ambrey Intelligence броят им е дори по-голям.

Как точно обаче изглежда въздействието на нападенията до момента?

По-малко големи кораби

Проследяването на корабите показва, че на 17 декември броят на корабите, навлезли в Аденския залив, е 58.

Според Clarkson Research Services Ltd., подразделение на най-големия корабен брокер в света, претеглено по размера на корабите, това е със 70% по-малко от среднодневното ниво, регистрирано през първата половина на декември. По брой на плавателните съдове спадът е от 30%.

Допълнително разстояние за изминаване

Отклоненията увеличават разстоянията, изминавани от корабите, което повишава търсенето на плавателни съдове. 

Едно пътуване от Азия до Северна Европа, което е типично за контейнери, превозващи всичко - от играчки до мебели - се удължава с около 3200 морски мили, когато се плава около Африка, вместо през Суецкия канал, твърди Clarkson Research. 

Всичко това означава, че стоките ще пътуват по-дълго до местоназначението си. Според Питър Санд, главен анализатор в Xeneta, едно по-дълго плаване по този маршрут струва около 1 млн. долара допълнително гориво. 

Контейнерни превози

Сред компаниите, които обявиха спиране на превозите, са европейски гиганти като A.P. Moller-Maersk A/S и CMA CGM, както и азиатски като Yang Ming и HMM Co. 

Почти всички компании, чийто флот се движи през Суецкия канал, са преустановили дейността си или са я пренасочили.

Във вторник някои от тях дори започнаха да обявяват форсмажорни обстоятелства, което означава, че не могат да изпълняват договорните си задължения.

Как още влияят развитията в Червено море - четете в сайта на Bloomberg TV Bulgaria

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:54 | 20.12.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

Финанси виж още