IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

И BP спира плаването в Червено море заради атаките срещу кораби

Пренасочването на кораби по по-дългия маршрут покрай Южна Африка подкрепи акциите на корабните компании

17:33 | 18.12.23 г. 1
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Петролният и газов гигант BP Plc също обяви, че ще спре всички доставки през Червено море след ескалацията на атаките срещу търговски кораби от йеменските бунтовници хути. Решението се прилага за всички кораби, които BP притежава, и всички, които наема.

Решението на компанията - най-осезаемият признак за прекъсване на търговските и енергийни потоци, откакто атаките се развиха, идва дни, след като големите контейнерни превозвачи също обявиха, че временно спират превозите в региона, пише Bloomberg.

„В светлината на влошаващата се ситуация със сигурността на корабоплаването в Червено море BP реши временно да спре всички транзити през Червено море“, посочва компанията в изявление.

Ситуацията прави обезопасяването на района основен приоритет, като САЩ и техните съюзници вече работят върху план за това, но той все още не е финализиран.

Избягването на Червено море означава плаване около Африка, добавяне на хиляди мили към пътуванията и забавяне на доставките на товари.

Подкрепяните от Иран хути казват, че атакуват плавателни съдове, свързани с Израел. Тезата им обаче изглежда все по-слаба. Три контейнеровозни кораба бяха атакувани само за едно денонощие през миналата седмица, което накара компаниите собственици - MSC Mediterranean Shipping Co. SA, A.P. Moller-Maersk A/S, CMA CGM, Maersk и Euronav NV, да се оттеглят от маршрутите в региона.

Подходът на BP ще окаже натиск върху други фирми да последват примера на компанията. Компания за екипажи, която назначава хиляди екипажи на кораби от група от повече от 44 хил. работници, също казва, че вече съветва собствениците да обмислят алтернативи на Червено море.

В момента 46 контейнерни кораба са се отклонили и плават по морския път около южния край на Африка, вместо да използват Червено море. Още 78 чакат инструкции, казва Райън Петерсън, основател на логистичната фирма Flexport.

Отклоняването от маршрута през Червено море означава, че корабите не могат да използват Суецкия канал на Египет, през който преминава 12% от световната търговия по море.

Основната цена на природния газ в Европа скочи с близо 8% след новината, преди да изтрие част от този ръст. Фючърсите на петрола сорт „Брент“ също поскъпнаха, тъй като маршрутите са основни за търговията с втечнен природен газ през последните две години. Корабът за втечнен природен газ Celsius Geneva, пътуващ празен към Суец, миналия петък се е отклонил от Червено море, за да премине по-дългия маршрут през нос Добра надежда. Gunvor Group Ltd, която контролира превозвача, е отказала коментар пред Bloomberg.

Междувременно акциите на корабните компании по целия свят поскъпнаха в понеделник, тъй като се очаква оттеглянето им от маршрутите в Червено море да повиши цените на превоза.

Акциите на най-голямата корабна компания в света - AP Moller - Maersk A/S, поскъпнаха с 4,7% в Копенхаген, на германската Hapag-Lloyd – с 5,5%, а на ZIM Integrated Shipping Services Ltd – с 8% в предпазарната търговия в Ню Йорк.

Като се има предвид, че много договори за доставка обикновено се договарят между декември и март, фирмите може да са в състояние да заключат по-високи от очакваните ставки, ако прекъсването продължи, според анализатори.

Акциите на корабните компании поскъпнаха и в Азия. Южнокорейската Korea Line Corp. и китайската Ningbo Ocean Shipping Co. добавиха по 10% към пазарните си оценки, а индексът на японските спедитори се повиши с близо 6%.

Промяната на маршрута на корабите между Азия и Европа с този покрай нос Добра надежда в Южна Африка вместо през Суец би удължило времето за пътуване с до две седмици, според анализаторите на Citigroup Inc. Ако всички кораби, насочени към Суец, се пренасочат, ще има около 6% ефективно намаление на доставките на контейнери на годишна база, пишат в бележка анализатори от Kaseedit Choonnawat.

Тези печалби предоставят известно облекчение на инвеститорите, които бяха притиснати от слабото представяне на сектора на корабоплаването. Цените на товарите намаляха след пандемията, тъй като скокът в търсенето на физически стоки избледня и намаляха и свързаните с Covid спънки в предлагането.

Скокът на глобалните лихвени проценти също навреди на сектора. Maersk миналия месец обяви съкращения на хиляди работни места.

Анализаторите от Barclays Plc са предпазливи по отношение на ползите за фирмите от прекъсването на корабоплаването в Червено море. Те не смятат, че преминаването през Суецкия канал ще спре напълно, както се случи, когато корабът Ever Given заседна и остана там за една седмица през 2021 г.

„Не очакваме потенциалното пренасочване на кораби през Южна Африка да абсорбира съществено излишното предлагане, на което е изложена индустрията в момента. Реакцията на пазара е прекалено оптимистична“, допълват анализаторите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:33 | 18.12.23 г.
Най-четени новини
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

Финанси виж още