Новите нападения срещу кораби в Червено море увеличават застрахователните премии за корабите в региона и застрашават търговията в района, през който преминава 12% от световната търговия, пише Bloomberg.
Според източници от пазара премиите за военен риск за някои плавателни съдове се покачват след избухването на войната между Израел и "Хамас" в началото на октомври. Въпреки че увеличенията не са големи, те са знак за нарастващата заплаха за търговското корабоплаване по водния път.
През последните месеци търговците на суровини са в повишена готовност заради опасенията от по-широк конфликт. Макар че тези опасения донякъде отшумяха, няколко инцидента напомниха за нестабилността в този жизненоважен за търговията регион. През Червено море и Суецкия канал в Египет се пренасят стоки за милиарди долари на ден - от петрол до пшеница и телевизори.
Подкрепяните от Иран бунтовници хути заявиха, че през уикенда са атакували два израелски кораба в Червено море. Това са поредните нападения срещу плавателни съдове, преминаващи покрай бреговете на Йемен. На инцидента е реагирал американски военен миноносец, което подчертава възможността за ескалация.
Скорошни инциденти с кораби покрай бреговете на Йемен в Червено море. Карта: Bloomberg
"Някои застрахователи срещу военен риск прилагат по-високи допълнителни премии за тази зона в Червено море, която вече е включена в списъка на високорисковите места", казва Деспина Калфа, генерален мениджър в гръцкия клон на Aries Marine Insurance Brokers Ltd. Други прилагат допълнителни условия или дори не предлагат покритие, когато са засегнати израелски интереси.
"Ситуацията е в процес на развитие, така че все още нищо не е сигурно и всичко може да се промени бързо", добави тя. Според Калфа офертите за допълнително покритие на военни рискове обикновено изтичат след 48 часа.
Повишената опасност за корабоплаването през близкия Суецки канал се случва на фона на масови закъснения в Панамския канал, друг жизненоважен канал между Изтока и Запада, дължащи се на тежка суша. Смущенията могат да удължат продължителността на пътуванията на всички видове кораби - от петролни танкери до гигантски контейнеровози, което може да доведе до увеличаване на разходите за превоз на стоки.
В понеделник Морската администрация на Министерството на транспорта на САЩ повтори, че корабите трябва да са наясно с променящите се заплахи за корабоплаването в Червено море - това е второто подобно предупреждение за една седмица. Съветът за сътрудничество в Персийския залив подчерта значението на поддържането на морската сигурност.
Морският застрахователен брокер Gallagher писа миналата седмица, че няколко застрахователни полици са анулирани заради покриване на военни рискове в резултат на конфликта между Израел и "Хамас".
"Това е само при ограничена експозиция, въпреки че виждаме, че при подновяване пазарите изрично изключват някои от тези територии, за да могат да са наясно с всички промени, които може да настъпят през 2024 г.", посочват от компанията относно годишните застрахователни полици, които обикновено се подновяват по това време на годината.