До 2030 г. е реалистично България да има завършени магистралата от Видин до Ботевград и поне едното платно на магистрала „Струма“, това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков пред bTV.
Той коментира и забавянето в строителството на автомагистрала „Хемус“, като посочи, че причина за това са цените. „Изпълнителите твърдят, че цените от 2019 г. в момента не са актуални на пазара“, каза Цеков и допълни, че личното му мнение потвърждава тези констатации.
Разковничето за рестартиране на тази магистрала е Народното събрание да приеме законодателни промени, с които да позволят актуализация на тези цени, каза Цеков. По предварителни оценки една такава актуализация би довела до 30% оскъпяване, каза още министърът.
Строителството на трасе на магистрала „Струма“ извън Кресненското дефиле може да започне след становище на Европейската комисия по темата, като вече има оценка на въздействието и са предвидени средства от държавния бюджет. Цеков посочи, че има сключен договор за изграждане на трасе извън дефилето, като то трябва да бъде завършено 2029 г. Предизвикателството, което остава, е за избор на второ трасе извън дефилето, за да се изведе целия трафик към и от Гърция извън Кресненското дефиле, а сегашният път да остане с локално значение, каза Цеков.
Относно изграждането на новата магистрала Русе-Велико Търново, министърът заяви, че приоритет на България е да се свърже транспортно и магистрално с всичките си съседи, защото това е ключът към икономическото развитие.
„В крайна сметка икономическото и демографското развитие са функция на промишлеността и на движението на стоки, които захранват тази промишленост и на стоки, които са произведени от тази промишленост. България е свързана по магистрала единствено с Турция. В този смисъл, още когато сме създали Националната програма за развитие на България до 2030 г. в нея е заложено изграждането на шест основни магистрали“, каза Цеков и подчерта необходимостта от адекватна транспортна свързаност на Северна България.
„Аз считам, че изграждането на основните вертикални оси, особено в посока Север-Юг - магистралите от Видин до Ботевград, от Русе до Велико Търново и от Дуранкулак към Варна, е ключът към демографското и икономическо развитие на Северна България“, каза той.
Името на новата магистрала ще бъде избрано след обществено допитване, а срокът за завършване на новия път е 5 години от първата копка. Първите два участъка са между Русе и Бяла, а третият участък е между Бяла и Велико Търново. Изграждането на магистралата обаче трябва да продължи, така че тя да свърже Северна и Южна България и да осигури достъп до ГКПП „Маказа“ с Гърция.
Той посочи, че целта е този коридор да свърже Егейско с Балтийско море.
Сключените договори за първите два участъка на новата магистрала са на стойност близо 1,5 млрд. лв. За последния участък предстои да бъде обявена обществената поръчка.