IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Андрей Цеков: До 2030 г. България може да има завършена магистрала от Видин до Ботевград

АМ „Хемус“ може да започне отново да се строи, след като парламентът одобри актуализация на цените за изграждането ѝ, каза министърът

14:25 | 05.12.23 г.
Снимка: БГНЕС/ИВАН ЯНЕВ
Снимка: БГНЕС/ИВАН ЯНЕВ

До 2030 г. е реалистично България да има завършени магистралата от Видин до Ботевград и поне едното платно на магистрала „Струма“, това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков пред bTV.  

Той коментира и забавянето в строителството на автомагистрала „Хемус“, като посочи, че причина за това са цените. „Изпълнителите твърдят, че цените от 2019 г. в момента не са актуални на пазара“, каза Цеков и допълни, че личното му мнение потвърждава тези констатации.

Разковничето за рестартиране на тази магистрала е Народното събрание да приеме законодателни промени, с които да позволят актуализация на тези цени, каза Цеков. По предварителни оценки една такава актуализация би довела до 30% оскъпяване, каза още министърът.

Строителството на трасе на магистрала „Струма“ извън Кресненското дефиле може да започне след становище на Европейската комисия по темата, като вече има оценка на въздействието и са предвидени средства от държавния бюджет. Цеков посочи, че има сключен договор за изграждане на трасе извън дефилето, като то трябва да бъде завършено 2029 г. Предизвикателството, което остава, е за избор на второ трасе извън дефилето, за да се изведе целия трафик към и от Гърция извън Кресненското дефиле, а сегашният път да остане с локално значение, каза Цеков.

Относно изграждането на новата магистрала Русе-Велико Търново, министърът заяви, че приоритет на България е да се свърже транспортно и магистрално с всичките си съседи, защото това е ключът към икономическото развитие.

„В крайна сметка икономическото и демографското развитие са функция на промишлеността и на движението на стоки, които захранват тази промишленост и на стоки, които са произведени от тази промишленост. България е свързана по магистрала единствено с Турция. В този смисъл, още когато сме създали Националната програма за развитие на България до 2030 г. в нея е заложено изграждането на шест основни магистрали“, каза Цеков и подчерта необходимостта от адекватна транспортна свързаност на Северна България.

„Аз считам, че изграждането на основните вертикални оси, особено в посока Север-Юг - магистралите от Видин до Ботевград, от Русе до Велико Търново и от Дуранкулак към Варна, е ключът към демографското и икономическо развитие на Северна България“, каза той.

Името на новата магистрала ще бъде избрано след обществено допитване, а срокът за завършване на новия път е 5 години от първата копка. Първите два участъка са между Русе и Бяла, а третият участък е между Бяла и Велико Търново. Изграждането на магистралата обаче трябва да продължи, така че тя да свърже Северна и Южна България и да осигури достъп до ГКПП „Маказа“ с Гърция.

Той посочи, че целта е този коридор да свърже Егейско с Балтийско море.

Сключените договори за първите два участъка на новата магистрала са на стойност близо 1,5 млрд. лв. За последния участък предстои да бъде обявена обществената поръчка.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:25 | 05.12.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

Финанси виж още