IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Андрей Цеков: Над 2000 машини могат да бъдат мобилизирани за снегопочистване

Всяка област има сключени договори за зимно поддържане на пътищата, каза регионалният министър

11:24 | 26.11.23 г. 1
Регионалният министър Андрей Цеков. Снимка: Стефан Василев, БГНЕС
Регионалният министър Андрей Цеков. Снимка: Стефан Василев, БГНЕС

Има достатъчно ресурс от страна на компаниите. За всяка област има сключени договори за зимно поддържане на пътищата. В последното денонощие над 1100 снегопочистващи машини са били на разположение. Общият брой, който може да бъде мобилизиран, е над 2000.

Това заяви пред БНР министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков и уточни.

"Има действащи договори, удължено е действието им до края на зимния сезон, така че правният спор, който съществува по начина, по който следва да бъдат възлагани тези поръчки (за почистването на пътищата - б.р.), по никакъв начин няма отношение към готовността ни и към осъществяването на зимното поддържане на пътищата. Има кой да чисти. Преди около месец бяха удължени всички договори, за да бъде обезпечено зимното поддържане", отбеляза той.

1110 снегопочистващи машини са на терен и обработват пътищата от републиканската пътна мрежа. Приоритет са автомагистралите, най-натоварените направления по първокласните и второкласните  пътища и  проходите, осигуряващи връзките между Северна и Южна България, съобщиха междувременно от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

Ограничено е преминаването на всички моторни превозни средства през Старопланинските проходи „Република“, "Троянски“, "Шипка“, „Котленски“ и „Ришки“. Поради тежките метеорологични условия, силен снеговалеж и снегонавявания е ограничено преминаването на тежкотоварни камиони над 12 т  през проходите „Превала“ и "Рожен“.

Поради лоши метеорологични условия и нулева видимост временно е ограничено движението на всички МПС на територията на област Разград, Силистра и Добрич,освен по път I-9 Дуранкулак - Варна. По първокласния път е ограничено движението на камионите  над 12 тона.

Затворени за всички  МПС на територията на област  Шумен са път I-2 Русе – Варна, път II-27 Нови пазар - Балчик и път I-7 от Велики Преслав до Върбица.

В област Смолян е ограничено движението на автомобили с ремаркета и полуремаркета поради силен вятър и снегонавявания.

През изминалата нощ има множество сигнали за паднали дървета в областите Враца, Велико Търново, Габрово и Разград. Екипите работят по отстраняването им.

Блокирането на движението от превозни средства, които не са подготвени за зимни условия, затруднява пътуването на всички останали шофьори и работата на снегопочистващата техника.

Всички граждани и транспортни фирми могат да получават информация за актуалната пътна обстановка и зимното поддържане на републиканската мрежа от интернет страницата на АПИ – www.api.bg, както и по всяко време от денонощието на тел. 0700 130 20 в АПИ. Целогодишно при 24-часов режим работи Ситуационен център, който събира и обобщава данните за състоянието по републиканските пътища.

Пред БНР регионалният министър коментира и бюджет 2024, като подчерта, че разликата в план-сметката на държавата сега е, че проектите на всяко едно министерство за капиталови инвестиции са посочени поименно в списъка на бюджета.

"Това е едно начало на истинско капиталово бюджетиране, което да бъде правено на проектна база и когато законодателният орган приема бюджета, да идентифицира точните приоритетни проекти", заяви той.

Цеков изтъкна, че през 20-те години до 2020 г. разпределението на средствата за общините е правено без правила, като с постановления на министерства или на правителството са отделяни и предоставяни пари на точно определени общини, а "другите общини дори не са разбирали, че се е случвало такова финансиране на техни колеги".

Опитваме се да въведем ред при разпределянето на средствата за общините, заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството.

"Условието към всички общини беше да имат висока проектна готовност. Парите никога не са били проблем. Проблем винаги са били планирането и изпълнението", уточни Андрей Цеков и посочи, че годишно общините са успявали да изпълнят проекти за около 400-500 млн. лева, а в момента са подадени проекти за над 2 млрд. лева с тригодишен хоризонт.

"Всички средства за капиталови разходи са заложени в централния бюджет и всяко едно ведомство и всяка една община ще може реално да се конкурира за усвояването на тези средства. Надявам се този подход да даде възможност да усвояваме значително по-голяма част от капиталовата програма, тъй като чрез капиталовото строителство икономиката расте".

Според Цеков лошото планиране е причина за неусвояването на планирани средства.

"Големи аванси са платени по "Хемус", но пътят на тези пари трябва да го търсят други органи, не МРРБ. Дотам трябва да ни заведе прокуратурата. Ако искат да отговорят на тези въпрос, ще го направят, ако не искат, за съжаление държавата няма орган, който да ги накара да направят това", коментира регионалният министър във връзка със строителството на АМ "Хемус" и подчерта, че 2019-2020 г. е било възлагано строителството ѝ, без да има проекти.

"Факт е, че 2023 г. компаниите, които извършват строителството, декларират невъзможност да работят при цените, на които са сключени договорите. Това не е типично само за магистрала "Хемус". Строителството на магистралата може да тръгне усилено в момента, когато бъде намерено законодателно решение, което да позволи да се прилага методика към инхаус договорите, тогава ще може да се възобнови строителството. В рамките на 2023 г. формално е работено по лотовете. С изключение на лотове 2 и 3, по които сега ще получим нови сертификати за около 20 млн. лева. Това е темп на работа, който изобщо не е достатъчен".

Цеков изрази надежда, че с началото на новия строителен сезон, който започва след зимата, ще може да се работи по всички пет магистрали, които в момента се строят.

Той съобщи, че пробите от пътни участъци, които са все още в изпитателен срок, показват, че в около 50% от проверените пътни участъци има недостатъци, т.е. изпълнението не отговаря на това, което е било по проект. Изпълнителите са уведомени и са започнали работа по отстраняване на тези недостатъци.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:28 | 26.11.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

1
rate up comment 1 rate down comment 1
doba
преди 11 месеца
'Цеков изрази надежда, че с началото на новия строителен сезон, който започва след зимата, ще може да се работи по всички пет магистрали, които в момента се строят.' ?.. Първи април е мно'о далеч...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още