Най-късно през декември се очаква да се разреши правният казус с индексирането на цените за строителството на магистрала „Хемус“. Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков пред Нова телевизия.
Според него основният проблем е начинът, по който е възлагано строителството – без спазване на правилата на Закона за обществените поръчки. Затова и по обекта не се е работило дълго време. „Разрешаването на правния казус ще даде възможност на строителните фирми да започнат да работят с темповете, разписани в графиците“, коментира министърът, цитиран от БТА.
Той подчерта, че в България едновременно се строят пет магистрали – „Хемус“, „Европа“, „Струма“, Русе-Велико Търново, скоростният път Видин – Ботевград, а това поставя предизвикателства пред бюджета.
„Бюджетът е една рамка, която дава гъвкавост на министрите да инвестират пари там, където има проектна готовност. В бюджета на Агенция „Пътна инфраструктура“ има 2,5 млрд. лева и съм сигурен, че в момента, в който бъде разрешен правният казус с индексирането на цените по договори за „Хемус”, ще се активира строителството“, допълни той.
Според Андрей Цеков лот 1 на магистрала „Хемус“ – от Боаза до пътен възел „Дерманци“, може да бъде завършен през следващата година. При индексация на договорите лот 3 – от пътен възел „Каленик“ до пътен възел „Плевен“, също може да бъде достроен през 2024 г.
За лот 2 – от пътен възел „Дерманци“ до пътен възел „Каленик“, регионалният министър посочи, че може да напредне съществено догодина. Според последните разчети магистралата може да стигне до Велико Търново около 2027 г., но за лот 7 и 8 – съответно, Велико Търново-Попово и Попово-Лозница, се налага да се промени трасето, стана ясно от думите на министъра.
Двата лота на скоростния път Видин – Ботевград между Мездра и Ботевград трябва да са готови до края на 2025 г., коментира още Андрей Цеков. В края на тази година трябва да се отвори трасето за движение, но ще продължи работата по изграждането на мостовите съоръжения, допълни той.
Регионалният министър уточни, че настоящият проект за довършването на магистрала „Струма“ е за трасе по източния склон на Кресненското дефиле. Той припомни, че в управленската програма на правителството е записано, че решението едното платно на магистралата да минава през дефилето е неудачно и се търсят варианти то да бъде изнесено извън дефилето. Според него това няма да забави строителството, в момента е възложено изграждането на трасето през източния склон. Договорът за завършването на участъка е до 2027 г.
По думите на Цеков трасето през Кресненското дефиле може да се ползва временно до построяване на път извън дефилето.
Регионалният министър обяви и резултатите от проверките на още 14 пътни участъка в гаранционен срок, осъществени през октомври. Тестовете с профилограф и сондажни ядки стартираха през септември. През октомври са изследвани близо 242 км. Взети са и 129 сандажни проби. Резултатите показват, че е установен един участък с пропадане и слягане на асфалта, в три участъка – недостатъчна дебелина на асфалта, а при седем моста има констатирани конструктивни дефекти. Всички изпълнители са поканени да си отстранят недостатъците.