Ryanair е изправена пред предизвикателства в двата края на ценовия си диапазон – от една страна, най-голямата авиокомпания в Европа оспорва предложение за въвеждане на минимални цени във Франция, а от друга, за таван върху цените в Италия, пише Ройтерс.
Франция, където Ryanair обслужва градове като Марсилия и Бордо, предлага въвеждането на минимална цена на билетите като част от усилията за намаляване на замърсяването от авиацията.
От другата страна на границата в Италия Ryanair е явният пазарен лидер и съобщава, че плановете ѝ за експанзия остават след публичния спор с правителството заради план за ограничаване на цените на полетите към ваканционните острови Сицилия и Сардиния.
Френското предложение за минимални цени, което според представители на ЕС е привлякло известна подкрепа от Нидерландия и Белгия, беше критикувано от високопоставения представител на Ryanair Еди Уилсън.
„Те се опитват да лишат от права собствените си граждани“, заяви той и определи предложението като опит за подкрепа на националните авиопревозвачи за сметка на не толкова заможните пътници.
Спорът това лято между Ryanair и италианското правителство показва централното място, което заемат нискотарифните авиокомпании в живота в Европа, и колко трудно е да бъдат обуздани.
„Евтините пътувания по въздух са един от страхотните инструменти за премахване на социалните различия в ЕС от гледна точка на движение и интегриране на хора“, допълни Уилсън, който е главен изпълнителен директор на Ryanair DAC, най-голямата авиокомпания в групата.
След като си създаде силна позиция в големи части от Западна Европа, Ryanair сега поглежда на изток към страни като Полша за по-голям растеж.
Италианско пътуване
Италия, където пътуванията по въздух преди време бяха свързвани основно с работещата на загуба Alitalia, е силен пример за последиците от нискотарифните авиокомпании.
Сега Ryanair генерира над една пета от приходите си, почти 2,4 млрд. евро през последната финансова година, от италиански маршрути и има пазарен дял от над 40%.
„През последните години компанията успяваше да расте заради слабостта на Alitalia“, казва транспортният анализатор Андреа Джуричин от TRA Consulting.
„Тя успя да спечели пазарен дял в сегмента на местните и международните пътувания на къси и средни разстояния, които бяха загърбени“, допълва той, но все пак отбелязва, че италианският пазар се е разширил от 53 млн. пътници през 1997 г. на 161 млн. през 2019 г.
Ryanair изрази съмнения в постигането на собствените си амбиции да удвои броя на пътниците по италиански маршрути до 100 млн. през следващите десет години след спора с правителството на премиера Джорджа Мелони през лятото.
Разтревожено заради цените на местните полети от Сицилия и Сардиния в разгара на сезона, правителството прие указ през август за налагане на таван върху тях, за да защити италианците, които искаха да се върнат в родните си области, за да се видят със семейството си през лятото.
„Сега цените на полетите са извън контрол във ваканционните периоди… и наказват най-недостъпните области с най-високите нива на емиграция“, коментира Джузепе Кокуца, инженер от Рим, който пътувал до родната си Катания, в Сицилия, по време на ваканцията си.
Но след като Ryanair съобщи, че ще оспорва тавана върху цените на Европейската комисия и ще прехвърли повече италиански полети към международни маршрути, Рим смекчи мярката, като предаде контрола върху наблюдението на цените на антитръстовия си регулатор.
Основната лобистка група в областта на авиацията в Европа изрази облекчение и призова за по-голяма координация в Европа в подкрепа на сектора.
„Когато виждам това ниво на амбиция на национално равнище, в страни като Франция, Нидерландия, Италия, които подемат собствени инициативи…, смятам, че можем да направим нещо заедно в Европа, вместо да раздробяваме пазара, чието създаване ни отне 30 години“, коментира Урания Георгуцаку, ръководител на Airlines for Europe.
Наследник на Alitalia
Alitalia беше заменена от по-малък държавен авиопревозвач, ITA, който трябва да получи чуждестранна подкрепа от Lufthansa. Германската авиокомпания вече прие да поеме 41% дял от ITA, въпреки че сделката все още очаква одобрение от европейските власти, което гневи Мелони.
Главният изпълнителен директор на Lufthansa Карстен Шпор заяви, че по-силна ITA ще съживи конкуренцията на италианския пазар, но Уилсън не е впечатлен и не отдава съществено значение на ITA.
Въздействието на Ryanair е видно в северния град Бергамо, на около 50 км от Милано, чието летище зае трето място сред най-натоварените в страната след близкото „Малпенса“ и „Фиумичино“ в Рим благодарение на партньорството си с авиокомпанията.
Бергамо и близкият Бреша, които тази година бяха определени за италиански градове на културата, привличат още туристи, съобщи говорител на оператора на летището в Бергамо Sacbo.
Уилсън вижда още възможности за растеж, след като Ватиканът определи 2025 г. за Юбилейна година – това предполага, че още туристи ще се отправят към Рим, а Италия беше избрана за домакин на Зимните олимпийски игри през 2026 г. в Милано и Кортина д’Ампецо.
„Италия има визия да се превърне във водещата икономика в Европа от гледна точка на вътрешен туризъм и те трябва да получат това, което могат да предложат в тази област“, допълва той, посочвайки храната, виното, островите и археологията.
„Просто трябва да помогнат на хората да стигнат там“, отбелязва Уилсън.