IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Митата може да не спрат вноса на китайски електромобили в Европа

Благодарение на инвестициите в натриево-йонни батерии те ще стават все по-евтини

10:59 | 10.10.23 г. 4
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg
Снимка: Bloomberg

Най-популярният бюджетен електрически автомобил в Китай се продава за около 5000 долара. Спадът на цените до такива достъпни нива помогна за почти удвояването на продажбите на пътнически електрически превозни средства в страната миналата година. На ниво от 5,9 милиона единици, те надвишават повече от два пъти общата сума за Европа и САЩ, пише колумнистката на Financial Times Джун Юн.

В същото време индустрията се бори със свръхкапацитета, създаден от агресивните инвестиции през последното десетилетие. Геополитическото напрежение и правителствените политики, породени от него, правят американския пазар сложен за навлизане. В резултат на това Европа се превърна в основна цел за китайските производители на електромобили, които търсят нови пазари. Това внася нова спешност в усилията на европейските автомобилни производители за наваксване.

Почти половината автомобилите, изнасяни от Китай, сега се продават в Европа. Цифрата е нараснала с около 60 процента миналата година. Около две трети са електрически автомобили. Историческият паралел е с навлизането в САЩ на японски производители на коли през 70-те години - което е намек за това, което може да се случи в Европа.

Засега обаче броят на електромобилите с китайска марка по пътищата на Европа остава относително малък. От износа на Китай за Европа почти 40 процента са Tesla. Съвместни европейско-китайски предприятия пък отговарят за около 10%.

Но китайският износ на електромобили расте с много по-бързи темпове, отколкото анализаторите очакваха по-рано. В Югоизточна Азия, друг ключов пазар за Китай, китайските производители на автомобили доминират, отговаряйки за 75% от всички продадени електромобили. Това прави Европа още по-важна в търсенето им на растеж.

В исторически план Европа е изнасяла много повече автомобили за Китай, отколкото е внасяла. Но преминаването към електрически автомобили доведе със себе си промяна в моделите на купуване. Предпочитанията на китайските потребители се изместиха към местни марки, представляващи 80 процента от новорегистрираните електромобили в Китай.

Европа има разбираеми опасения относно конкуренцията от страна на китайските производители на електромобили. Местната автомобилна индустрия е ключова за икономическия растеж и работните места на Стария континент. Разследването на Европейската комисия относно китайските автомобилни субсидии може да означава по-високи мита за внос на китайски електромобили.

Подобен ход би ги направил по-малко конкурентоспособни в Европа в краткосрочен план, спирайки експанзията на най-големия автомобилен пазар извън Китай и САЩ. Но в по-дългосрочен план е под въпрос дали евентуалните мита ще спрат китайските производители. Всъщност техните електромобили вероятно само ще поевтиняват.

Най-големият двигател за китайската експанзия е свръхкапацитетът. Около 200 компании произвеждат твърде много коли за местния пазар. Очаква се производственият капацитет да надхвърли 15 милиона единици, цифра, която е около два пъти повече от очакваното местно търсене. Излишният капацитет е още по-голям при производството на батерии. До 2025 г. производството на около 50 компании в този сектор се очаква да надхвърли търсенето четири пъти.

Юанът, който е на най-ниското си ниво от 16 години, подпомага китайските компаниите за електромобили при преобразуването на чуждестранните им приходи в местна валута. Местните цени на суровините, включително литиев карбонат, паднаха тази година, намалявайки разходите за най-скъпият компонент в електромобилите - батериите.

Междувременно местните инвестиции в натриево-йонни батерии за малки електромобили се ускоряват. Те нямат енергийната плътност на литиевите аналози, но се очаква да струват около половината от средните литиево-йонни клетки. Всичко това позволява допълнителни понижения на цените на електромобилите, като същевременно намалява натиска върху маржовете на печалба на производителите.

Започването с малки, евтини автомобили за спечелване на масовия пазарен сегмент беше ефективно в миналото. Струва си да погледнем назад към 70-те години, когато японските производители на автомобили започнаха да набират скорост в САЩ. Неспособни да се конкурират с европейските си съперници по отношение на дизайна и инженеринга, японските марки предлагаха добра стойност за цената си.

При достатъчно ниски цени митата не допринесоха много, за да забавят завоюването от тях на пазарен дял през следващите десетилетия. Toyota, например, сега има втория по големина дял в САЩ, отстъпвайки само на General Motors. На китайските електромобили може да им липсва блясък, но средната им цена в Китай е спаднала наполовина през последните 8 години. В Европа цените се повишиха.

ЕС цели да има най-малко 30 милиона електрически превозни средства по пътищата си до 2030 г., спрямо около 3 милиона миналата година, което ще ускори неимоверно растежа на масовия електромобилен пазарен сегмент в региона.

Ето защо непосредственият фокус на европейските производители на електрически автомобили трябва да бъде върху насочването на ресурсите към намаляване на производствените разходи чрез доказани технологии, дори ако това означава, че ранните модели нямат да имат дизайнерския усет и характера на своите бензинови аналози. Иновациите са важни, а митата могат да спечелят време, но европейските производители на електромобили ще трябва да бъдат по-конкурентоспособни по отношение на разходите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:41 | 10.10.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

3
rate up comment 1 rate down comment 2
andy
преди 1 година
До: khao Всичко, което противоречи на ограниченото ти мислене и представи е фейк за теб. Има бол снимки и видеа по нета. Включително от любимите ти западн(ал)и медии. Намери си ги.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 5 rate down comment 2
khao
преди 1 година
До: andy я пак пусни оная фейк снимка, че сме я позабравили!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 2 rate down comment 6
andy
преди 1 година
При условие, че в Китай захвърлят хиляди нови електрокари по полетата да гният и замърсяват, винаги ще е по-добре да ги пратят да правят мизерии по еуропата.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още