Италианският орган за защита на конкуренцията разследва Ryanair заради предполагаема злоупотреба с пазарната ѝ сила, разширявайки конфликта между правителството на премиера Джорджа Мелони и ирландската нискотарифна авиокомпания, съобщава Financial Times.
Разследването е съсредоточено върху усилията на Ryanair да продава неавиационни услуги на платформата си за резервации на билети, съобщи регулаторът в сряда. Той е получил оплаквания от май насам, че ирландската авиокомпания се възползва от „доминиращата си позиция“, за да „упражнява пазарната си сила“, като предлага свързани с пътуванията услуги като хотели и коли под наем на платформата си за продажба на билети.
Според първоначалната оценка бизнес тактиките на Ryanair, които включват обезсърчаване на клиентите да купуват самолетни билети чрез туристически агенции, са „вредни за туристическите агенции, както онлайн, така и с физическо присъствие, както и за клиентите, които купуват от такива агенции“, счете регулаторът.
Ryanair е въвлечена в дългогодишен спор с най-големите онлайн туристически компании в Европа, включително Booking.com и Expedia, и призовава всички пътници да резервират през собствения ѝ сайт.
За разследването беше съобщено само ден, след като Рим се отказа от спорните си планове да наложи таван на цените на билетите по маршрути от континенталната част на Италия към островите Сицилия и Сардиния, след като цените на билетите нараснаха с над 70% през летния ваканционен сезон.
Министърът на индустрията Адолфо Урсо заяви, че Рим предоставя вместо това по-големи правомощия на регулатора за защита на конкуренцията да наблюдава тенденциите при цените и да се намесва, ако счете, че те са се увеличили твърде много.
Предложението за таван на цените предизвика остро недоволство сред европейските авиокомпании. Профсъюзът Airlines 4 Europe изпрати протест до Брюксел, а ръководители на компаниите попитаха как мярката, която трябваше да се основава на средните цени в миналото, ще работи на практика.
Ryanair нарече предложените тавани на цените „незаконни“ и обяви, че в отговор намалява броя на полетите си през зимата до Сардиния.
Новото антитръстово разследване срещу практиките за продажба на Ryanair е предприето в момент, когато авиокомпаниите все повече се стремят да продават допълнителни прдукти като коли под наем, хотелски стаи и пътнически застраховки на клиентите чрез платформите си за резервации.
Ръководители на авиационната индустрия виждат възможност за значително повишаване на приходите чрез такива продажби, тъй като все по-усъвършенствани системи за резервация изпращат персонализирани оферти на клиентите.
Доклад на McKinsey от 2019 г. показа, че индустрията може да повиши приходите си с 4% до 2030 г., или 40 млрд. долара на година, ако възприеме „модерна търговия“ за продажба на допълнителни услуги както по време на полета като избор на място, така и на продукти, които не са свързани с него.