Правителството обмисля въвеждането на отстъпки от тол таксите на превозвачи, които са изминали повече разстояние. Това предлагат от Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
Според публикувания за обществено обсъждане проект на Постановление за изменение на тарифата за тол таксите отстъпките от държавата ще се отнасят за превозвачите, които използват най-много републиканската пътна мрежа.
В проекта се предлага всички превозни средства над 3,5 тона да получат обратно 30% от платените тол такси, след като докажат, че са изминали между 4000 и 5999 километра по пътищата на България. Отстъпка от 50% ще получават собствениците на камиони и автобуси, които изминават над 6000 километра у нас, независимо дали са с българска регистрация.
Парите ще се получават обратно, след като превозвачът докаже пред пътната агенция, че е изминал това разстояние.
Предлага се отстъпките да се правят на месечна база.
Отстъпката ще се ползва със задна дата от 1 юли 2023 г., когато тол таксите поскъпнаха с около 25%.
От Камарата на автомобилните превозвачи изчисляват, че от отстъпките ще могат да се възползват почти всички автобуси, които изпълняват редовни линии. Що се отнася до камионите обаче, това ще бъдат около 1,5%, защото по думите им автопаркът работи предимно извън страната или минават транзит през България.
В резултат от регионалното министерство очакват бюджетът да загуби около 40 млн. лв. заради отстъпките до края на годината.
„С предвидените промени за отстъпки при тол таксите на база изминато разстояние се очаква постъпленията в рамките на тази година да бъдат с около 40 милиона по-малко от заложените на база тол таксите, които са в сила от 1 юли“, каза пред журналисти министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков, който присъства на първата инспекция на АМ "Хемус" на участък в гаранционен срок край Ябланица, предава БТА.
Министърът посочи още, че до настоящия проект за тарифа се стигна след работна група с браншовите организации на превозвачите. "Това, което сме предложили в момента, е пуснато на обществено обсъждане. Изпратили сме съгласувателно писмо до Европейската комисия да се произнесе доколко тези изменения биха били в съответствие с принципите на директивата", добави министърът.
По думите му тол системата е въведена вече от три години. Всяка година в бюджета се залагат прогнози, базирани на реален анализ на трафика, които са за събираемост 460-480 милиона лева от тол такси, но реално се събират по-малко от половината.
"Защо е основният въпрос. При направен сериозен анализ установихме, че за тол системата, за която държавата е платила 180 млн. лева и която трябва да бъде както софтуерно, така и хардуерно собственост на българската държава, липсват изходни програмни кодове (source code)", каза още Цеков.
Той добави, че за това са сезирали Държавна агенция "Национална сигурност". "Предадени са кодовете през 2018 и 2019 г. и липсват в АПИ. Това не позволява реално агенцията да има проследяемост и контрол върху системата, така че да може да събира дължимите тол такси. Има подписани протоколи, че са предоставени, след което са получени на ръка от вече бивш служител на Агенцията и в момента не се съхраняват там. През 2019 г. е последното предаване, когато ръководител на Агенцията е бил Георги Терзийски", заяви още регионалният министър.