Има шанс строителството на магистрала „Хемус” да продължи от тази есен и до 2025 г. да са готови още 80 км от нея. Това обяви по Нова ТВ министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков.
„Истината е, че тази магистрала е изключително показателен пример за това как не трябва да се осъществява магистрално строителство“, категоричен е той.
Андрей Цеков припомни, че довършването на АМ "Хемус" бе възложено чрез инхаус процедури за 2,7 млрд. лв. през 2018-19 г.
„Тоест държавата възложи строителството на своя фирма, само че в закона е записано фирмата да може сама да го изпълни. Същевременно обаче тя го е възложила на 150 по-малки, частни фирми", обясни Цеков и потвърди, че през последните две години и половина по „Хемус” не се строи.
"Нито едно ръководство на АПИ не е имало смелостта да погледне фактите. Има две възможности – едната е държавата да поеме риска, да загуби раздадените над 1 млрд. лв., да загуби едни съдебни дела, които ще се проточат около три години или да търси начин да оправи допуснатите закононарушения, така че да продължи строителството по вече сключените договори. Държавата е вкарана в един правен капан.”
Регионалният министър смята, че най-добрият вариант в момента е да се даде възможност да се продължи строителството, и допълни, че към момента се работи в много малък участък от нея. Той очаква, че след индексациите обаче ще има оскъпяване с 20% на тези 2,7 млрд. лева.
По думите му първият участък от магистралата е готов на 76%, а участък 2 и 3 – на около 40%. „По участък 4 и 5 има изготвени технически проекти“, съобщи той.
Що се отнася до магистрала "Европа", министърът прогнозира, че участъкът до ГКПП "Калотина" трябва да бъде довършен тази година, но за останалите участъци не се ангажира със срок.
Андрей Цеков посочи, че за магистрала "Струма" се работи по варианта да се запази сега съществуващият път и да се изгради нов. До края на тази година трябва да започне проектирането на източно трасе, което трябва да се довърши до 2027 г. Министърът обясни, че то не е много дълго – около 15-16 км.
„Между София и Пловдив трябва да има три ленти и една аварийна, но в регионалната политика само лошите неща стават бързо", коментира Андрей Цеков и обясни, че строителство обаче може да започне най-рано след три години. "При всички случаи между Пловдив и София си струва, тъй като на ден се осъществяват над 100 хиляди преминавания.“
Той е на мнение, че сегашното решение за „Струма” да минава в едната посока по Кресненското дефиле, а в другата над него не е икономично. „Търсим възможност сегашният път да се запази като локален, а магистралата да се изнесе. Единственият одобрен от Европейската комисия вариант през годините е за тунел, от който обаче държавата се е отказала“, напомни Цеков.
Министърът отбеляза, че има график и с георадар ще се обследва дебелината на асфалта на всички основни пътища, до месец ще има тестове по автомагистралите с „образна диагностика“, като се следва методиката за дебелина на пътната конструкция с „ядки“ през 10 метра.
„Ще се започне с тези пътни участъци, на които не е изтекъл гаранционният срок, и ако се установят проблеми с качеството – държавата да отправи искове срещу строителите и те да отстранят недостатъците, или държавата да получи обезщетения“, настоя министърът.
Той смята, че тол таксите у нас не са високи спрямо Европа, но пътищата ни са в изключително лошо състояние. „Нямаме една довършена магистрала, може би единствено АМ "Марица“, коментира Цеков.
Министърът посочи, че принципът е парите от тол таксите да стигат за поддръжката на републиканската пътна мрежа. „На година се събират около 350 млн. лв. от тол, а поддръжката струва около 1,3 млрд. лева“, пресметна той. Мнението му е, че всичко освен магистрала "Марица" прилича на "натрошен пъзел". "Не можем да поискаме по-високи тол такси на тази база“, коментира той.
Според министъра за първи път поръчките за зимно поддържане и за текуща поддръжка на пътищата са обявени на критерий най-ниска цена и това определя като най-голямата гаранция за това, че ще има свободна конкуренция.
„При това те са обявени по т.н. обратен ред, което означава, че след като изтече срокът за подаване на офертите, се отварят всички цени. Извършва се класиране. Републиканската пътна мрежа има 20 хил. км, което означава, че в една област имаме средно 800 км пътна мрежа, която следва да бъде поддържана. Целта е да се гарантира, че въпросният изпълнител в крайна сметка ще има достатъчно опит и ресурс да я поддържа”, поясни Цеков.