IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Как климатичните промени засягат речния транспорт?

Транспортните корабни компании вече начисляват такси за маловодие, което се отразява в крайните цени на превозваните суровини, каза доц. д-р Борислав Арнаудов

15:13 | 08.08.23 г. 1

Преходът към декарбонизация на икономиката ще се отрази благоприятно на речния транспорт в Европа, но държавите трябва да започнат да приемат сериозно проблемите с маловодието през лятото и други ефекти от климатичните промени. Това коментира доц. д-р Борислав Арнаудов, научен секретар на Катедра "Икономика на транспорта и енергетиката", УНСС, в ефира на предаването "Бизнес старт" по Bloomberg TV Bulgaria.

Изменението на климата има силно въздействие върху транспорта като цяло, а при речния ще засегне основни фактори като плавателност, управление на водите, нива на подпочвените води, засушавания и силни валежи, посочва той.

"Имаме един парадокс - транспортът по вътрешноводните пътища се разглежда като средство за декарбонизиране на товарния транспорт и борбата с изменението на климата, но става жертва на последствията от изменението на климата", обясни гостът.

До 2017 г. имаше растеж на превозите по реките в Европа, но през 2018 г. имаше проблем с ниските нива на Рейн-Майн-Дунав, който е гръбнакът на вътрешноводния транспорт на континента, каза Арнаудов. След 2018 г. има възстановяване, но все още не може да се достигнат нивата от 2017 г., когато са били превозени около 40 млн. тона товари по Дунав и 186 млн. тона по Рейн, каза той. Дунав има три пъти по-голям плавателен участък от Рейн и средните превозни разстояния са три пъти по-големи, но пренася само една трета от товарите, отбеляза Арнаудов. В страните от Унгария надолу по течението на Дунав делът на речния транспорт е около 6-10%, докато в Германия и Нидерландия този дял достига 30-40%, добави гостът в предаването.

Маловодието (ниското ниво на реката) възпрепятства речния транспорт, но това не означава, че реките стават невъзможно за плаване. Проблемът е, че ниските нива на реките при засушавания не позволяват нормалното движение на кораби при тяхното максимално натоварване, обясни Арнаудов.

"Когато имаме маловодие, не може да е използва пълния капацитет на кораба - товари се по-малко или се преминава към железопътен или в краен случай автомобилен транспорт", обясни експертът.

По думите му транспортните корабни компании вече начисляват такси за маловодие, което се отразява в крайните цени на превозваните суровини като пшеница или въглища.

"Трябва да осъзнаем, че този проблем с маловодието не е маловажен. През последните години имаме редица сигнали и е време всички европейски държави да започнат да се отнасят много по-сериозно към този проблем. Дунав преминава през десет държави - това са около 90 млн. жители, които са зависими от реката, не само като корабоплаване, но и като земеделие.", припомни Арнаудов.

Ефектите от такива действия няма да бъдат незабавни, предупреди той. Според него европейците ще трябва да се научат да живеят с и управляват последиците от изменението на климата.

Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:13 | 08.08.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

1
rate up comment 1 rate down comment 3
cyclop
преди 11 месеца
Аре пак климатична пропагандичка. Всеки ден трябва да има климатична пропагандичка. Поръчано е. Понеже новият Мега-грабеж вече е организиран и задвижен. Само трябва да се шлифова пюрето в черепите на биомасата, за да приемат с по-малко мрънкане грабежа.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още