Европейската комисия обяви пакет от мерки за повишаване на ефективността и устойчивостта на товарния транспорт чрез подобряване на управлението на железопътната инфраструктура, предлагане на по-силни стимули за камиони с ниски емисии и по-добра информация за емисиите на парникови газове от товарния транспорт, съобщават от Комисията.
Целта е да се повиши ефективността в рамките на сектора, така че да допринесе за постигането на целта за намаляване на емисиите от транспорта с 90% до 2050 г., както е посочено в Европейския зелен пакт, като същевременно се даде възможност единният пазар на ЕС да продължи да се разраства.
Пакетът включва три отделни предложения:
· Регламент относно международния превоз на товари и пътници,
· Преразглеждане на Директивата за теглилките и размерите,
· CountEmissionsEU – общ методологичен подход за изчисляване на емисии на парникови газове и сравняване на въглеродния отпечатък.
Над 50% от товарите в ЕС се превозват по шосе (данни от 2020 г.) и този транспорт има основен принос за емисиите на парникови газове. В сега действащата Директива за теглилките и размерите се определят максималната дължина, широчина и височина на теглото на тежкотоварните превозни средства. С днешното предложение тези правила се преразглеждат, за да се даде възможност за допълнително тегло на превозните средства, използващи технологии с нулеви емисии, тъй като те водят до увеличаване на теглото на превозното средство.
Това според ЕК ще стимулира възприемането на по-чисти превозни средства и технологии. След като технологията се развие и системите за задвижване с нулеви емисии станат по-леки, благодарение и на използването на аеродинамични елементи и кабини, по-чистите превозни средства ще се възползват от допълнителен полезен товар в сравнение с конвенционалните камиони.
Ще се насърчава и навлизането на по-аеродинамични кабини и други енергоспестяващи устройства, не само за подобряване на комфорта и безопасността на водача, но и за повишаване на ефективността на задвижващите системи с нулеви емисии, което означава механизмът, който предава мощността от двигателя за движение на превозното средство.
Предложението също така ще внесе яснота относно използването в трансграничен трафик, при определени условия, на по-тежки и по-дълги превозни средства, които понастоящем са разрешени в някои държави членки.
За да се насърчи интермодалният транспорт, при който стоките се придвижват с два или повече вида транспорт, но със стандартизирана товарна единица (като контейнерно ремарке или друго), на камионите, ремаркетата и полуремаркетата ще бъде разрешено да носят допълнително тегло.
Комисията предлага общ методологичен подход, чрез който дружествата да изчисляват своите емисии на парникови газове, ако решат да публикуват тази информация или ако от тях се изисква да я споделят по договорни причини. Надеждните данни за емисиите от врата до врата ще позволят на операторите да сравняват своите услуги и ще позволят на потребителите да направят информиран избор относно възможностите за транспорт и доставка, счита Комисията.
Предложенията ще бъдат разгледани от Европейския парламент и Съвета в рамките на обикновената законодателна процедура.