Промени при теоретичния и практическия изпит за получаване на шофьорска книжка обяви министърът на транспорта Георги Гвоздейков преди дни. Като част от теоретичния изпит ще бъдат въведени интерактивни видеоклипове, които ще показват опасни ситуации на пътя. Методиката е разработена от университетски екипи и се прилага в редица държави в Европа. Ще има промени и в практическите изпити за получаване на шофьорска книжка, като целта е да се ограничи до голяма степен субективният фактор.
Целта е бъдещите водачи да се пренесат в реална пътна обстановка в градска среда, на скоростен път, по магистрала или в тунел и да съобразят реакциите си дори при различни метеорологични условия.
В момента "Автомобилна администрация" подготвя приложение, с което електронно и на случаен принцип ще се избира маршрутът на водачите, когато полагат изпит.
Промяна в подготовката и изпитите за кандидат-шофьорите се прави с идеята за по-голяма безопасност на пътя. Идеята е чрез реалните ситуации в записите изпитващите да могат по-лесно да преценят дали кандидатът е подготвен.
Председателят на Съюза на центровете за авто-мото подготовка Йонко Иванов коментира, че положителна промяна може и да има. "Това може да помогне на обществото да се замисли над безопасното управление на автомобила", допълни Иванов в ефира на Bulgaria ON AIR.
Иванов уточни, че на изпита клиповете ще са два и ще бъдат преглеждани по три пъти, преди да се даде отговор.
След влизането на тези клипове в обучението, се предвижда още едно допълнение към изпита. От 1 август се очаква изпитът по трафика да се провежда с помощта на изкуствен интелект. Според Йовко Иванов това не трябва да се случва, тъй като е "неудачно". По думите му проблемът не е в практическия изпит, а в поведението на държавата и нейното бездействие относно пътната безопасност.