Глобалният авиационен сектор се възстанови от краха по време на пандемията по-бързо от очакваното и сега се опитва да яхне възродения апетит към туристически пътувания. Амбициите на сектора ще станат ясни на годишната среща на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA), която ще се проведе от 4 до 6 юни в Истанбул, съобщава Ройтерс.
Срещата идва в момент, когато повечето от компаниите членки на IATA, които са над 300 на брой, се радват на ръст на търсенето и цените, спъван само донякъде от недостига на самолети и ненапълно възстановените вериги на доставки.
По време на пандемията глобалните загуби на сектора, чиято обща стойност възлиза на около 800 млрд. долара, надхвърлиха 190 млрд. долара. През настоящата година обаче почти всички компании планират да излязат на печалба.
190 млрд. долара |
е загубата на авиосектора по време на пандемията |
"Доверието се връща, а търсенето на полети расте. Такава е тенденцията по целия свят", заяви пред инвеститори преди срещата главният изпълнителен директор на австралийската авиокомпания Qantas Алън Джойс, който се оттегля от поста през ноември, посочва Ройтерс.
Глобалните проблеми като войната в Украйна и икономическата несигурност засега не успяват да възпрат желанието да се пътува, което дава основание на мнозина експерти да твърдят, че възстановяването на сектора вече е трайно за разлика от "пътуването на инат" през миналата година.
В рамките на срещата, чийто домакин за първи път ще бъде нискобюджетна авиокомпания - Pegasus Airlines, IATA трябва да представи очакваната си с нетърпение прогноза за развитието на сектора през годината.
Асоциацията очаква през настоящата година секторът да достигне печалба от 4,7 млрд. долара спрямо загубата от 6,9 млрд. долара през миналата година. Вътрешните полети вече са се върнали на предпандемичните си нива, а като цяло през април ръстът на авиотрафика е бил с 46 на сто по-голям от регистрирания през същия период на миналата година, посочват от IATA.
Според шефа на най-голямата компания за лизинг на самолети AerCap Енгъл Кели обаче проблемите по веригите на доставки ще продължат с години. Цената на петрола от своя страна продължава да е с около 20 на сто над предкризисните нива и мнозина се чудят докога потребителите ще продължат да игнорират растящите цени.
Въпреки очакванията за силен летен сезон, рисковете са налице, тъй като въздушният транспорт остава под прицела на много политици и природозащитници заради проблема с вредните емисии, посочват анализатори. В дългосрочен план авиационният сектор е под засилващ се натиск да обясни как ще постигне наложената му цел да стане въглеродно неутрален до 2050 г.
Едно от възможните решения е продължаването на консолидацията на сектора, наблюдаваща се пред последните две десетилетия и родила няколко големи и конкуриращи се авиационни групи като Air France-KLM, групата на Lufthansa, която включва Austrian Airlines, Swiss, Eurowings и др., както и стоящата зад British Airways International Airlines Group - IEA, която е собственик и на Iberia.
Апетитите на компаниите обаче не стихват, след като преди дни Lufthansa придоби миноритарен дял от губещата италианска авиокомпания ITA Airways, наследник на Alitalia, и сега трябва да покаже, че може да я превърне в печеливша.
"Това е поредното доказателство за необходимостта от още консолидация в европейската авиационна индустрия", заяви след сделката главният изпълнителен директор на Lufthansa Карстен Шпор, цитиран от Ройтерс. "Успехът зависи от способността ни да комбинираме всички операции под един покрив".
Две от европейските компании, които чакат нови собственици, са португалската TAP, спасена от правителството по време на пандемията, и скандинавската SAS, наскоро излязла от процедура по фалит. И двете не могат да издържат на конкуренцията на нискобюджетните Ryanair и Wizz Air, а Lufthansa, Air France-KLM и British Airways вече подготвят оферти за закупуването им.
"Има много авиокомпании, които съществуват просто защото много държави държат да имат национален превозвач. За тях животът определено е труден", казва авиационният експерт Джеймс Халстед.
Анализаторите са на мнение, че през следващите години европейският авиационен пазар ще продължи да се дели на два основни сегмента - трите големи групи на Lufthansa, Air France-KLM и International Airlines Group, които ще изкупуват по-малките компании, и нискобюджетните Ryanair и Wizz Air, които ще се стремят за "отхапят" все по-голям дял от пазара.
А това само ще засилва апетитите на хората да пътуват все повече и повече.
(БТА)