Ryanair внесе в Европейската комисия петиция, подписана от 1,1 млн. пътници в ЕС, с искане прелитанията да бъдат защитени от стачки на диспечерите, особено във Франция, за да се предотвратят нарушения на пътуванията, предава Ройтерс.
По-рано този месец групата „Авиокомпании за Европа“, която представлява компании като Lufthansa и Air France-KLM, както и Ryanair, също призова Комисията да предприеме действия.
Главният изпълнителен директор Майкъл О’Лиъри заяви пред репортери, че заради локацията на Франция отмяната на полети, които само преминават през въздушното ѝ пространство по време на местни стачки, предизвиква особени нарушения на пътуванията и замърсява въздуха.
„Следващата френска стачка е планирана за 6-7 юни и нашите полети са пълни, принудени сме да отменяме полети. Има просто решение на този проблем. Нашите страни членки имат закони, които защитават прелитанията“, заяви О’Лиъри, имайки предвид Гърция, Италия и Испания.
Ryanair призова Комисията да защити 100% прелитанията, изиска 21-дневно предизвестие за стачни действия и 72-часово предизвестие за участие на служителите в стачки на авиодиспечерите наред с други мерки.
„Комисията поддържа активна връзка със съответните страни членки, за да прецени дали и как може да се подобри непрекъсваемостта на прелитанията в случай на стачки“, заяви говорител на ЕК.
Той допълни, че Брюксел вече е призовал страните членки да запазят пълната непрекъсваемост на услугата за полети, преминаващи през засегнати от стачка страни.
„Комисията има голяма мека сила. Те могат да разчитат на Франция, няма нужда да се приема закон. Не искаме законодателство, защото ще са нужни 25 години тук, в Брюксел… Нима ЕС няма средства в инструментариума си, за да смути Франция?“, запита О’Лиъри.
„Проведохме среща с френското правителство и поискахме реформи, но ни отговориха със свиване на рамене“, допълни той.
Най-голямата авиокомпания в Европа по показател брой пътници съобщи в комюнике, че 57 дни на стачки на авиодиспечерите през първите пет месеца на годината са принудили авиокомпаниите да отменят хиляди полети. Броят на стачките е бил десет пъти по-голям в сравнение с 2022 г.
„Франция конкретно използва законите за минимална услуга, за да защити вътрешните си полети и полетите на кратки разстояния, като в същото време диспропорционално отменя прелитанията“, съобщи Ryanair.
О’Лиъри допълни, че ЕС трябва да разшири данък въглеродни емисии върху полетите към трансферите и полетите на дълги разстояния, които са далеч по-замърсяващи. Законодатели в Брюксел се договориха миналата година да ограничат данъка за полети в рамките на Европейската икономическа зона.