Нови правила, които ограничават движението на електрически тротинетки на територията на Столична община, бяха обявени на пресконференция днес от председателя на Столичния общински съвет (СОС) Георги Георгиев, съобщи БТА.
Целта на промените е да се осигури безопасна градска среда, а предложените мерки са в три основни направления.
Първото е свързано със забрана за движение на тротинетките на територията на паркове, пешеходни зони и тротоари. Ще бъде позволено единствено при преминаване през парк или някоя от забранените за каране зони двуколесното превозно средство да се бута с ограничение до 5 км/ч. Ние задължаваме доставчиците да ограничат тези зони за тротинетките под наем, обясни Георгиев.
Втората група мерки е свързана със забрана за паркиране в паркове, градини, пешеходни пространства и зелени площи, входове на метростанции, спирки на градския транспорт, входове на сгради, както и на рампи за хора с увреждания.
Изключение ще бъдат места, определени от Столична община, в рамките на паркове, градини и пешеходни пространства. Ако оставите тротинетката на място, което не може да се паркира, ще продължи таксуването ви, обясни председателят на СОС. И допълни, че към момента в общината има 200 определени места за паркиране.
2000 |
са тротинетките под наем на територията на Столична община |
Третата група предложения е свързана с предвидените санкции. За всяко нарушение на забрана физическите лица ще бъдат глобени с 50 лева, обясни Георгиев. Той допълни, че имуществена санкция за юридическите лица също ще има, тя ще бъде от 500 до 1000 лева. Предвидени са и санкции за неограничаване на скоростта на тротинетките. Глоба от 300 лева ще бъде налагана, ако не бъде премахната неправилно паркираната тротинетка, а при повторно нарушение санкцията ще бъде в размер от 500 лева.
Георгиев посочи още, че официална статистика няма, но след разговори с трите оператора на пазара е установено, че броят на тротинетките под наем, които се намират на територията на СО, е 2000.
Снимка: БГНЕС/Надежда Пеева
Той представи и данни от КАТ, които показват, че в рамките на година и половина има малко над 1600 нарушения, свързани с електрическите тротинетки, които са санкционирани от МВР.
Георгиев изрази надежда новите правила да бъдат гласувани в средата на юли на заседание на СОС. Той допълни, че са помолили доставчиците да обследват районите.
Реакцията на бизнеса: Ограничаването на тротинетките ще върне много хора обратно на колите
Същевременно от Българската асоциация за електромобилност (БАЕМ) разпространиха позиция до медиите, в която изразяват мнението си, че ограничаването на тротинетките крие рискове да върне много хора обратно на колите.
От асоциацията посочват, че над 80% от водачите на тротинетки са слезли от коли, и припомнят, че сериозните инциденти с електрически тротинетки са единици, докато колите причиняват смъртта на стотици хора годишно и трайно увреждат десетки хиляди.
От БАЕМ призовават всякакви ограничения да се правят внимателно и да са придружени с предоставянето на алтернативи и с развитие на велоинфраструктурата в София.
„Тротинетките и колелата са пряко решение на повечето проблеми на големите градове - задръствания, мръсен въздух, липса на паркоместа. И едновременно с това те са много по-безопасни от автомобилите. Това ги прави естествен съюзник на всяка градска управа. Ние приветстваме стремежа на Столичния Общински съвет да работи за повишаване безопасността на гражданите, но притеснението ни е, че ограничаването на карането през парковете и други пешеходни зони, без предоставяне на алтернативи, ще принуди много водачи на тротинетки да се върнат към колите, което ще бъде много по-голям риск за повишаване на инцидентите и за по-сериозни катастрофи“, посочва Владислав Стоицов, председател на Управителния съвет на БАЕМ.
Асоциацията подкрепя другите две промени на Наредбата за организация на движението на територията на Столична община, предложени днес – за ограничаване на скоростта на електрическите тротинетки до 25 км/час, както и за забрана на паркирането на тротинетки в пешеходните зони, освен на местата, определени за това.
„Съзнаваме, че единици недобросъвестни водачи на тротинетки нарушават правилата и карат с превишена скорост, както и преминават опасно през пешеходни зони. Важно е те да бъдат санкционирани, но не бива тяхното поведение да компрометира цял един нов вид екологичен транспорт и хиляди съвестни водачи, управляващи своите тротинетки безопасно в София и допринасящи за по-малко задръствания и по-чист въздух“, убеден е Стоицов.
преди 1 година Масово не спазват никакви правила и ги захвърлят, където им падне. Трябва не само ограничения, но и контрол. В момента даже и с тези предложения, не е ясно кой и по какъв начин ще контролира. И ще стане малко като зоополицията и животните. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Както обикновенно докато никой не ползва едно нещо обясняваме как всеки трябвало да го ползва щото иначе мръсен въздух, задръствания. Като започне всеки да го ползва го забраняваме защото не било хубаво всеки да го ползва. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Просто взимат от бизнеса на такситата, а много добре знаем че държавата е готова на всичко да пази интересите на техните собственици :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: zelka007 "Метла да е, руса да е..." отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: данчонефелнатарубля ... аве , голем интерес към мъже облечени в женски дрехи ... :))) ... немаш празен ден нефелен ... всички знаем вече , не е нужно постоянно да го натякваш ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Попитахме сто човека ... абе къде е Емили (то). отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Насилието срещу жените: Евродепутатите настояват ЕС да ратифицира Истанбулската конвенция https://***.europarl.europa.eu/news/bg/press-room/20230210IPR74805/evrodeputatite-nastoiavat-es-da-ratifitsira-istanbulskata-konventsiia отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: Импeраторът какво не съм разбрал, смръдньо дегенерирал? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: cyclop пак си чел без да разбираш, *** копейник отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Не ги ползвам и не ги харесвам много - основно заради клиентите им - но недоумявам защо всичко в България има два режима на функциониране - пълно игнориране или преувеличено и абсурдно свръхрегулиране. Какъв проблем има да карат в парковете. Да се ограничат до разумна скорост за парковете и толкова. "5 км/ч" е по-бавно от пешеходна скорост и е налудничаво. отговор Сигнализирай за неуместен коментар