Deutsche Lufthansa AG се споразумя да придобие дял в италианския въздушен превозвач ITA Airways, което дава възможност на германската авиокомпания да се разшири на още един голям европейски пазар, като същевременно позволи на Рим да се освободи от актив, който вече е погълнал милиарди евро държавна подкрепа, съобщава Bloomberg.
Lufthansa, най-голямата авиокомпания в Европа, първоначално ще закупи миноритарен дял в ITA, съобщиха авиокомпанията и правителството на Италия в съвместно изявление, без да разкриват финансови подробности за сделката.
Германският превозвач е платил около 320 млн. евро за 40-процентен дял, споделя служител, запознат с условията на сделката. Lufthansa може да увеличи дела си до 90% на по-късен етап.
„По-силна ITA ще засили конкуренцията на италианския пазар“, посочва главният изпълнителен директор на Lufthansa Карстен Шпор.
ITA и нейният предшественик, Alitalia SpA, натоварваха държавната хазна от десетилетия. Alitalia, основана две години след края на Втората световна война, официално прекрати дейността си през 2021 г., като нейната намалена версия, преродена като Italia Trasporto Aereo или ITA, продължи да действа като държавна собственост.
Сделката продължава стремежа към консолидация на европейския авиационен пазар, който сега се състои главно около три основни групи: Lufthansa, Air France-KLM и IAG SA, майката на British Airways и Iberia. Тук намират място и нискотарифните превозвачи като Ryanair Holdings Plc, EasyJet Plc и унгарската Wizz Air Holdings Plc. Няколко авиокомпании остават независими, включително португалската TAP и скандинавската SAS AB, като последната е започнала процедура по несъстоятелност.
Lufthansa планира да разшири флота си до 94 самолета до 2027 г. от 71 към момента и да увеличи броя на служителите до 5500 за същия период. ITA ще стане част от мултихъбовата стратегия на Lufthansa, която ще утвърди Рим като основно летище за групата, със специален фокус върху трафика на дълги разстояния, става ясно още от съвместното съобщение.
Според бизнес план приходите на ITA ще нараснат до 4,1 млрд. евро през 2027 г. от 2,5 млрд. евро, очаквани за тази година.
За Lufthansa придобиването крие своите рискове около италиански пазар, който е по-конкурентен. Главният финансов директор Ремко Щеенбергер предупреди по-рано този месец, че ще отнеме известно време, за да стане ITA печеливша.
Очаква се сделката да получи интензивен антитръстов преглед от служители на Европейската комисия (ЕК).