Ирландската авиокомпания Ryanair Holdings Plc прогнозира, че силното търсене през пиковия летен сезон ще доведе до 10% увеличение на броя на пътниците и „скромен годишен ръст на печалбата“ в идната година със завръщането на пътниците към полетите след пандемията, съобщи Bloomberg.
Базираният в Дъблин нискотарифен превозвач отчете печалба след данъци от 1,43 млрд. евро за фискалната година, приключила на 31 март, в сравнение със загуба от 355 млн. евро година по-рано.
Ryanair очаква разходите му за гориво да бъдат с 1 млрд. евро по-високи през текущата фискална година, като от компанията допълват, че по-високите приходи ще компенсират този скок.
„Вярваме, че ще реализираме достатъчно голяма печалба въз основа на това, което виждаме, за да покрием допълнителната си сметка за гориво и да постигнем след това скромно увеличение“, коментира главният финансов директор на авиокомпанията Нийл Сорахан в интервю.
185 млн. |
пътници планира да превози Ryanair тази година |
Ryanair е сред най-бързо възстановилите се след пандемията от Covid-19 и печели от пътниците с ограничен бюджет, които търсят изгодни летни ваканции. Този месец компанията поръча до 300 самолета Boeing 737 Max, тъй като се прицелва в 30% от европейския пазар на самолетни пътувания до 2034 г.
Паричната позиция на Ryanair възлиза на 4,7 млрд. евро в края на фискалната година и компанията заяви, че планира да запази „като цяло стабилна“ нетна позиция на паричните средства към дълга.
Финансовият директор е убеден, че компанията ще постигне целта си да превози 185 млн. пътници тази година, въпреки че Ryanair предупреди в изявлението си, че броят им може да е малко по-нисък поради закъснения в Boeing Co., единствения ѝ доставчик на самолети.
Авиокомпанията е превозила 168,6 млн. пътници през наскоро приключилата фискална година, което е ръст от 74%.
От Ryanair посочват, че цените на билетите за лятото са по-високи от миналата година, като са с 10% над нивата отпреди Covid. Сорахан казва, че допълнителните приходи от услуги като качване на борда с приоритет и храна по време на полет са „много силни“, нараствайки до 23 евро на пътник от 19 евро преди пандемията.
Проблемите с Boeing
Ryanair е най-големият купувач на Boeing в Европа, като компанията е изградила цялата си флотилия от самолети за къси разстояния около модела 737.
Главният изпълнителен директор Майкъл О’Лиъри изрази критики към закъсненията в доставките на самолети, тъй като Boeing се бори с производствени проблеми около самолета.
Фалитите на някои европейски превозвачи от ерата на Covid и намаляването на мащаба при други създаде възможности за Ryanair. Сорахан посочва ръста на вътрешните полети в Италия - където Alitalia беше наследена от по-малката ITA, в Гърция и други слънчеви дестинации в Европа, които стимулират търсенето това лято.
В дългосрочен план Сорахан очаква превозвачът да се разрасне в Германия, Мароко и Скандинавия.